Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Miért nem megoldás az elektromos autó a klímaváltozásra? Mert nem ez a dolga!

2019. október 18. 14:10 - NMEszeme

Az index pénz beszél blogja jelentett meg egy cikket ezzel a címmel, amire reagálni szeretnék. Az eredeti cikk itt olvasható.https://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2019/10/17/miert_nem_megoldas_az_elektromos_auto_a_klimavaltozasra/

emisszio1.jpg

A kattintás vadász címre elég egyszerű lenne választ adni. Azért, mert antropogén, tehát emberi tevékenységhez köthető üvegház gáz emisszió, ami fel lehet osztani ipari termelés, szállítmányozás, építkezés, fűtés- elektromos áram szolgáltatás és a mezőgazdaság területekre. Ezekre van hatásunk, itt érdemes tovább kutakodni. Itt is van vita rendesen a megoszláson, de a szállítmányozást valahova 15% és 25% közé szokták tenni.  A közúti szállítmányozást pedig ennek fele harmada. Tehát, robogótól személyautón át a kamionokig maximum a teljes emberi kibocsájtás 5-12%-áról beszélünk.  Könnyű belátni, hogy ha az egész közúti közlekedést nulla emisszióssá  tennénk, még az sem oldaná meg a klímaváltozás problémáját.

emisszio2.JPG

 

 

Leszögezhetjük, hogy értelmes ember nem gondolhatja, hogy az elektromos autózás megold egy ilyen globális problémát. A cikk egy grafikonja viszont jól mutatja, hogy bizony az akkumulátor gyártással és a villamos áramot termelő korszerűtlen erőművekkel együtt is, kevesebb a CO2 kibocsájtás ugyanakkora megtett útra számolva.

c1b91186-ade7-4d55-b930-afaf889041b9.jpegForrás: https://www.iea.org/publications/reports/globalevoutlook2019/.

A grafikon forrása egy nagyon jó tanulmány érdemes végig olvasni, de mégis van problémám ezzel a grafikonnal.

10 év alatt megtett 150000km-rel számol. Ez havi 1200km-t számol. Napi ingázáshoz itt nincs szükség 400km es hatótávra és a hozzá tártozó akkumulátorral, de még 200km-ér sem. Ezt egy PHEV tehát hálózatról tölthető hibrid autó is, szinte megoldja belső égésű motor bekapcsolása nélküli. Ezek ellenére is látszik a 30-35%-os CO2 megtakarítás. Ha ennél hosszabb periódust vizsgálnunk, akkor az akkumulátor gyártásának CO2 szükséglete nem változik, így az arány tovább javul a tisztán elektromos meghajtással is közlekedni tudó autók javára. A másik gond, hogy az új belső égésű motorok jellemzően nem tudják 10 évesen azokat a normákat és hatásfokokát teljesíteni, mint új korukban. Szemben egy elektromos autó hatásfoka nem változik, még a gyakran emlegetet akkumulátor kapacitás csökkenés is csak később jelentkezik. A Tesla adatai erről nyilvánosan elérhetőek. Tehát nagyobb futásteljesítménnyel számolva két szempontból is kerdezőbb eredményeket kapunk az elektromos autókra nézve.

Tesla akkumulátor kapacitás változása a megtett km-ek függvényében: 

tesla.png

 

A másik gond ezzel a grafikonnal, az hogy világ átlaggal számol egy kWh áram előállításának CO2 költségével, ami 518 g CO2/kWh.

Ennél vannak rosszabb és jobb adatok, de itt Európában leszámítva a szén erőművekre építő lengyeleket azért sokkal jobb a helyzet. Következő grafikon mutat néhány európai példát találomra kiválasztva:

44c210dc-028b-420a-ad0d-68be399492b6.jpeg

54ab66f4-74c8-43ee-9f0d-9e0a3bcbbcd6.jpeg

Még a folytonosan rossz példaként emlegetett németek is sokkal jobban állnak, mint a világ átlag. Az első grafikonon ez azt jelenti, hogy a sárga szakaszok hossza változatlan marad, de a narancs sáv az eltérés arányában rövidül, sőt ezt a trendet az előállítási sávok is követik, ha nem is egyenes arányosságban.  Így a fent leírt 30-35% nyereség az elektromos autó javára, egyes országokban jellemzően a fejlett országokban ahol az elektromos autókat veszik akár 75% is lehet.  Ez együtt az első két faktorra, ami a hosszabbtávon vizsgálja a kibocsátást, már elég tisztességes spórolás, ami sok iparág megirigyelne. Persze a szén alapú elektromos áram előállítást jó lenne elfelejteni, hogy tényleg érjen is valamit az elektromos autók terjedése, pl Kínában vagy Lengyelországban. 

Az eredeti cikk írójával teljesen különböző képen értelmezzük ugyanazokat az adatokat. Ezért bíztatom az olvasót, hogy nézzem meg a forrásokat és alkosson véleményt, ne pedig azt a cikket likeolja, ami a prekoncepcióját jobban erősíti. 

Amiben egyetértünk az eredeti szerzővel, hogy az elektromos autók elsődleges célja az nem az üvegházhatás gázok kibocsátásának csökkentése, bár a fent leírtak szerint a belsőégésű motorokhoz képest nagyon jól teljesít. 

A fő cél, amiben már a PHEV sőt a nem plug in hibridek is legyőzhetetlennek az a lokális szennyezés. Nem mindegy az egészségünk szempontjából, hogy a szén-dioxid 100m es kémények kel jut a légkörbe, vagy 2m-re a járdától, ahol sétálunk. Erről már írtam részletesebben, de a lényeg, hogy még akkor is jobban járunk, ha az eddig személyautókban égetett üzemanyagot erőművekben égetnénk el, mind felhasználás, mind lokális egészség károsítás szempontjából. 

https://mernokiszem.blog.hu/2019/07/11/elektromosauto_szennyezes

Az elektromos autók hatása az áram termelés infrastruktúrájára is pozitív hatással lehet. A megújuló, de még az atom energia egyik legnagyobb kihívása az energia tárolás, amire a személyautók akkumulátorai kiválóak lehetnek. Erről is írtam korábban:

https://mernokiszem.blog.hu/2018/02/07/elektromos_autok_sotetsegbe_a_varosainkat

Van még egy pár hagyományos és elektromos autós cikk a blogon, akit érdekel a téma olvasgathat.

Az elektromos autók terjedésével kapcsolatos feltétlen optimizmus szerintem sem megalapozott, de a demagóg vád, amivel a füstős diesel fórum lakók mosdatják magukat, hogy az elektromos autót sokkal károsabb szén hajtja, néhány extrém országtól és helyzettől eltekintve nem igaz.

Én igazi autó rajongó vagyok ahogy erről már írtam is: Belevágjunk a veterán autózásba?

Mégis úgy gondolom, hogy a szokásaink megváltoztatása segítene a környezeten és az egészségünkön a legtöbbet: Ha a fogyasztás csökkentés nem segít, akkor mi menti meg a földet vagy legalábbis a tüdőnket?

   

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr6915231738