Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Belevágjunk a veterán autózásba?

2018. május 31. 21:59 - NMEszeme

Divat az autós újságírásban és máshol is csak a szenvedésről, rengeteg munkáról és pénzről siránkozni. Én lassan 7 éve csak 24-34 éves autót használok, nulla szerelési ismerettel és korlátozott anyagi lehetőségekkel, mégse látom ilyen szomorúnak a képet. Ha bármi vonzalmat érzünk az öreg autók iránt, és van erre szánható időnk és/vagy pénzünk akkor én azt mondom bele kell vágni. A kérdés, hogy mennyi időre és pénzre is van szükség. Ez attól függ mivel és hogyan vágunk bele ebben a szép hobbiba. Mint az élet oly sok területén a boldogság kulcsa itt is az, hogy a lehetőségeink és az elvárásaink találkozzanak. 

10730784_580800188735707_4145982953387861829_n.jpg

Ezt a ritkaságot egy barátom saját kezűleg restaurálta, de ne ez legyen az első terv ;) 

A veterán autó kategóriát nem veszem szigorúan, ez mindenkinek mást jelent. 30 éves kortól nevezik az autót veteránnak, de szerintem amit 30 évnél régebben terveztek az bőven ide sorolható. Én elég távolról érkeztem ehhez a hobbihoz vagy életmódhoz. Mindig nagyon autó őrült voltam. Gimis osztálytársaim régebbi Mercedesekkel jártak, de egyetem alatt ez a szubkultúra elkerült. Ezért első autóm egy 5 éves diesel kombi Ford Focus lett. Unalmas, de okos választás. Mikor kicsit jobban kezdtem keresni, rögtön szerettem volna egy kicsit menőbb autót (mint minden 20 éves). Használt 10+ éves CLK, A4 cabrio és hasonló vonalon mozogtak a vágyaim. Ekkor egy barátom megkért, hogy fotózzam le neki eladásra a BMW E30 cabrióját. Nálam volt egy napig az autó, estére meg is vettem.  318i volt, kicsit gyenge, de könnyed laza, úgy éreztem, hogy megkapok mindent amit egy újabb cabrioban, plusz az emberekből nem váltja ki azt az ellenszenvet, amit egy mai darab. Második autónak szántam, de nem ültem szinte sose a Focusba miután meglett. Fél év múlva már újabb veterán autó után vágyakoztam. 2 év múlva találtam egy szép cápa BMW E28-at(86). Kesőbb egy E30 320i coupet(84) majd egy Touringot(93), a legutolsó pedig pár hete egy 84es Suzuki Samurai. Persze közben cserélődtek a járművek. Szeretett első cabriom, könnyes szemmel áldoztam fel a lakás vásárlás oltárán.

Az első szerelem:

10450379_960139700668949_8767339335977854900_n.jpg

Úgy tűnhet, hogy BMW fanatikus lettem. Pedig nem, egyszerűen csak ebben a szubkultúrában ismerem ki magam, ehhez ismerek jó szerelőket, ismerem az árakat, alkatrészeket tehát ebbe merek belevágni. Ez egy nagyon fontos dolog, rajongó társak, szerelők típusban jártas ismerősök és fórumok nélkül nem fog menni, csak súlyos anyagi áldozatok árán. Én korán megismertem két nagyon jó szerelőt, lehet szerencsém volt, de forumon, találkozókon kérdezősködve nem lehetetlen. Lehetőleg már vétel előtt próbáljunk meg elmélyedni a típus rajongói csoportjaiban. Én a második autóm már úgy vettem, hogy a szerelő akit 1 éve ismertem meg, ingyen járta velem az országot autót keresni, mert szereti a régi vasakat. 

Napi használatban:

kepkivagas.JPG

Gondoljuk át, hogy mit szeretnénk, napi járós autót, hétvégit, pályanapozósat, cabriót, találkozóra járóst, esetleg nívósabb külföldi show-kra is megfelelő patika veterán autót?

Elég sokan gondolják úgy, hogy egy autó mindenre elég lesz, munkába járni és hétvégi szórakozásra is. Ez lehet is igaz, de néhány hátulütőt felsorolnék. Egy napi járós autónak a közelünkben kell lennie, ha nagyvárosban lakunk akkor ez sokba kerülhet. Én a belvárosban lakom, egy garázs 3-4 millió ft az összes autóm egyszerre nem ért ennyit soha. A közelben 30-40e ft a garázs, kicsit távolabb 20e. Ez volt az egyik oka, hogy eladtam az e30 cabriom, utcán tartani féltettem, mert tényleg egy szép autó volt, de egy 1,5 milliós autónak csak a tárolása 300e ft volt egy évre, és így is 15 percet villamosozni kellett, ha használni akartam. Vannak autók amiket persze szerethetünk úgy is ha az utcán állnak, csak ne akarjunk ezektől kiállításra való kinézetet, mert örökös harc lesz a parkolási sérülésekkel stb. A második nehézség a szervizelés. A gyártók figyelnek rá, hogy legyen alkatrész ellátottság a népszerű típusokhoz. Elvileg be lehet menni a BMW szervizbe a 30 éves autóval is, de sajnos a szolgáltatás és alkatrész ár nem lesz összemérhető az autó értékével. Ha nagyon kell valami akkor azért jó néha megrendelni. Legtöbb esetben viszont marad a használt keresés, felújítás, ebay-en utángyártott, vagy újabb típusból való alkatrész beépítése. Néhány kifogyóban lévő alkatrész horror árán kívül és nem találkoztam nehézségekkel, az egyetlen amit rá kell számolni az az idő. Az alkatrész kajtatása, a próbálkozás és a típushoz érte jó áron esetleg másodállásban dolgozó szerelő vagy éppen jó szándékú márka társ mind nagyon meghosszabbítják a javítást.  Én azt javasolnám, hogy aki most vág bele, az 2. autónak válassza első öreg autóját, mert számítani lehet apróságok miatti hónapos kényszer pihenőkre is. Ha nincs baja az autónak akkor is van vele mindig valami piszmogás, kis lakatolás, festés, kárpitozás ezek is kieső időt jelentenek.

Forumos találkozók, hegyi túrák:

capi.JPG

Hétvégi, nyári autó az igazi felhőtlen szórakozás amikor nem keveredik az élmény a dugóban állással. Télre valahol olcsón eltárolni, így az állag romlás is lelassul. Bérelhetünk olcsóbb helyen garázst neki, a hétvégi túra előtt nem fog zavarni, hogy érte kell menni. Lehet 2 személyes, cabrio, vagy akár terepjáró is, hiszen úgyse kell mindennap együtt élni a kompromisszumokkal. 

Kutya fürdetés kompatibilis cabriom:

suzuki.JPG

Pálya autózás, hegyi felfutók és társaik. Sajnos itt kívül állóként kell véleményt mondanom, mert bár az egyik autóm 2 éve fel van készítve egy kis pályanapozásra, és kb azóta halogatom, mert féltem, hogy tönkreteszem. Széria autó kevésbe alkalmas erre. Lehet egy két kört vidulni mindennel, de régen kicsik voltak a fékék, magas az építés, nem is beszélve az erőről. Az erre gyárilag alkalmas autók pedig nagyon drágák, és inkább gyűjteményben porosodnak. A még nagyobb gond, hogy az átalakításokat lehetetlen itthon engedélyeztetni. Németországban elfogadott jobb futóművet, féket se lehet beszereltetni hivatalosan, nem is beszélve egy erősebb motorról. Illetve lehet le is írtam mekkora szívás egy korább posztban. 

Íme egy csomag veszélyes átalakítás:

13450195_10208520131655258_847650050321348819_n.jpg

Hibátlan show autók. Valahogy ezek az autók élnek az emberek fejében ha veteránról van szó. Erről szeretnék lebeszélni mindenkit, akinek kétségei vannak. A restaurálás szintű felújítás drága, és csak ritka típusoknál kifizetődő. Egy szép fényezés ugyanannyiba kerül Ladára és Porschéra is. Csak az egyiknél lehet eladásnál visszakapjuk. Ezeknél az autóknál szinte csak új vagy gyári minőségben felújított alkatrész jöhet szóba. Rengeteg pénzt és időt töltünk el, aminek a végén lesz egy szobrunk, amit nem merünk használni. Ráadásul ha a kiindulási alap nem egy ritka típus, amit később felkapnak, akkor semmit se látunk viszont a befektetésből. Az ilyen jellegű veteránozáshoz, ajánlom a Totalcar-os Csikós Zsolt írásait, de sok jó kedvű boldog posztra ne számítsunk. Az én írásom is az indukálta, hogy ne csak ezzel a negatív hozzáállással találkozzanak az olvasók, mikor rengeteg öröm van az öreg gépekkel való foglalkozásban. 

bmw_3-0-csl-art-car-by-alexander-calder-e9-1975_r2.jpg

Befektetésnek. Meglepő, de jó ízléssel, ráérezve a trendekre már kis pénzzel is nyerhetünk egy youngtimeren. Aki nem hiszi, az szerezzen egy régi képes autó expresst és nézze meg mi volt az ára 10 éve egy léghűtéses 911es porschénak, bármelyik M-es BMW-nek, Golf I gti-nek stb, Ezután pedig nézzem meg a mobile.de árait. Az E30 M3 konkrétan 1-2 milliós boyracer autóból lett 50000 Euros gyűjtői álom 10 év alatt. A jövőt nem látom, jó lenne tudni 10 év múlva mi lesz a menő. Ez erős sportos autókkal, full extrás jol motorizált típusokkal nagyon nem lehet befürödni.  Egy hibátlan BMW E34 kis motorral max 5000 euro egy V8-as már 10000 ről indul egy M5 pedig 30000-ról. Fájó emlék, hogy a diesel Focusom áráért pont hirdettek akkor egy E34 M5 touringot, ami most 10 milliós érték lenne:

m5_touring.JPG

 

Elsőre ennyit gondoltam a témáról, következő posztban megpróbálok néhány gyakorlati tanácsot adni. A veteránozás szépsége éppen az, hogy az elmúlt 50+ év teljes palettájáról válogathatunk, és régen tényleg érdekesek és különbözőek voltak az autók. Ma már szinte észrevehetetlen, hogy Audi A6-ban, 5-ös BMW-ben, Lexusban vagy E Merciben ülünk-e. Voltak évek mikor Andeneuer Mercedes, Citroen DS és valami borzasztó V8-as Caddilac közül választhattak a luxus rajongói. Van miből választani minden kategóriában és pénztárcával. Addig is jöhetnek a vélemények, élmények, képek a rajongás tárgyáról és a szívások is a facebook oldalamra. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr2214015672
süti beállítások módosítása