Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Elektromos autó, mi értelme ha szennyez csak máshol?

2019. július 11. 22:22 - NMEszeme

Mindenki látott már képet diesel generátorra dugott a Tesla-ról, vagy BMW i3-ról,de  a boldogan autózó környezetvédő háttérben a szénerőmű karikatúra is bejárta az autós fórumokat. Ezekben a kiforgatott esetekben sok értelme tényleg nincs az elektromos autóknak, de nézzük meg a valóságban,  hogy alakul ez.

 

negative_on_ec.jpg

Az első és egyértelmű előny már a címből is kiderül. Az erőművek nem a városok vagy lakott területek közelében helyezkednek el. Ezért még e legrondább szén erőműben megtermelt áram füstje sincs olyan rossz hatással a városok levegő minőségére, mintha az ennek megfelelő gázolajat vagy benzint helyben égetnénk el az autónkkal.

Elméletben az új autóink katalizátorai, részecske szűrői próbálják az égésterméket megszűrni, ami papíron új autók esetében jól is működhet, de pár éves használt társaik esetében már látjuk az utakon a feketén kojtoló járműveket. Ezzel szemben egy erőműben ezek a rendszerek, amik ugyanerre hivatottak, ipari ellenőrzött körülmények között működnek. Nincs kivágott "katalizátor" a hő erőműveinkben, Ezért a megtermelt energiára jutó szennyezés egy modern erőműben kisebb, mint a közlekedésben belső égésű motorokban felhasználté. Nem vagyok energetikai szakember, ezért biztos lesz, aki megcáfol, és mutat pár igazán elavult erőművet. Biztos, hogy van ilyen, de elvben ipari méretekben sokkal jobban kontrollálhatók ezek a folyamatok. Tehát ha az erőművekben elektromos autózáshoz megtermelt áram üzemanyag szükségletét autókban égetnénk el, duplán járnánk rosszul, egyszer a káros anyag kibocsátás helye miatt, egyszer pedig az égéstermék összetétele miatt.

tesla1.jpg

Az erőművek méretének van még egy előnye, ez pedig a hatásfok. Ezt elég nehéz lesz összehasonlítani, mert ipari méretű benzin vagy diesel erőműről nem tudok. Amit viszont tudni lehet, hogy egy nagyon jó hatásfokú modern diesel motor kb 40% hatásfokkal üzemel. Tehát az elégetett üzemanyag energia tartalmának 40%a alakul át a főtengelyen mozgási energiává. Ez elég alacsony szám, ráadásul ez is csak ideális körülmények között érvényes, megfelelő fordulaton, üzemi hőmérsékleten, sebességnél stb. Valós használat mellett nem igazán jön össze, hacsak nem pl egyenes úton haladok 100km/h-val 6.-ban 10 °C hőmérséklet mellett.  Itt szép lenne összehasonlítani egy diesel erőművel ezt a hatásfokot, de ilyet nem találtam. Vannak viszont óriási diesel motorjaink hajókban, amik 55%-os hatásfok körül járnak, de a maradék hőt felhasználó gáz erőművek elérik a 62%-ot. Itt sokkal könnyebb elérni a folyamatos ideális üzemet is, persze aki kötekedni akar az mondhatja, hogy van túltermelés, le kell őket állítani néha, vagy rész terhelésen használni, de mégis sokkal inkább elképzelhető a folyamatos maximális hatásfok melletti üzemelés, mint egy diesel autóban délután a Hungárián.  Durva közelítéssel azt mondhatjuk, hogy ha az elektromos autók energiáját fosszilis tüzelő anyagokból állítjuk is elő, a fent leírt különbségek miatt, 40-60%-kal kevesebb tüzelőanyagot égetünk. Érdemes azért megjegyezni, hogy ha valahol szén erőmű többlet van, ott azért nagyon meggondolandó az elektromos autó használat ezen érvek miatt. Szén-diesel összehasonlításba nem tudok és nem is akarok itt belemenni, ha valaki rendesen megírja nekem akkor, ígérem kiegészítem. 

jam.jpeg

Eddig néztük a legrosszabb esetet, mikor fosszilis tüzelő anyagot égettünk. Rögtön még jobb lesz a helyzet, ha megújuló energia forrást használunk, vagy esetleg atomenergiát. Itt most az atomenergia vitába se kezdenék bele, de az ismert veszélyei mellett nulla kibocsájtás jellemzi az atomerőművet.  Ráadásul az atomerőművek éjszakai túltermelése ideális a nappal használt autók töltésére. Franciaországban jelenleg ezzel az éjszakai árammal pl, bojlerben melegítenek vizet a lakosságnál helyben. Az ott forgalmazott bojlereknek külön bekötése van erre az üzemmódra. 

Van még egy nagy előnye az elektromos autóknak, ami a legtöbb hibrid autóban is megtalálható. Ez pedig nem más, mint a generátor üzemmód, városi fékezések esetén a mozgási energia nem a féktárcsán válik hővé, hanem generátoron keresztül visszatölt az akkumulátorba. Ez óriási előny. Ez az, ami miatt egy Prius úgy fogyaszt városban araszolva, mint országúton. Persze ehhez a megfelelő vezetési stílus is szükséges, de a lehetőség adott. Ha Teslával lámpától lámpáig gyorsulgatunk a generátor üzemmód előnyeit nem fogjuk kihasználni.  Személy szerint én nem is értem, hogy a fogyasztás csökkentés hajszolása helyett, miért nem egy hibrid rendszert tesznek kötelezővé, ami megoldja az araszolást és a generátor üzemmódot. 

Ha minden ilyen rózsás, akkor mi a kritika az elektromos autózással szemben? Egy szóban összefoglalva: az akkumulátor.

tesla.png

  • Első probléma, hogy nehéz. Egy kWh energiához kb 6kg akkumulátor kell, így könnyen kiszámolható, hogy a városi ingázós hatótáv is kb 150-200 kg súlyt jelent, de egy nagyobb modellben egy 500-700kg is lehet. Ez helyet foglal és cipeljük, persze a fogyasztás növekedést valamennyire a generátor üzemmód kompenzálja. 
  • Drága, nem kell magyarázni, gátolja a terjedést
  • Nyersanyag igénye nagy, és az újrahasznosítás nem megoldott. Bár  szerencsére, ahogy a fenti grafikon mutatja legalább nem mennek olyan hamar tönkre, mint gondoltuk. 
  • Infrastruktúrális  gondok: 

    Hogyan borítják az elektromos autók sötétségbe a városainkat

     

Az elektromos autók terjedésével kapcsolatos feltétlen optimizmus szerintem sem megalapozott, de a demagóg vád, amivel a füstős diesel fórum lakók mosdatják magukat, hogy az elektromos autót sokkal károsabb szén hajtja, néhány extrém országtól és helyzettől eltekintve nem igaz.

Én igazi autó rajongó vagyok ahogy erről már írtam is: Belevágjunk a veterán autózásba?

Mégis úgy gondolom, hogy a szokásaink megváltoztatása segítene a környezeten és az egészségünkön a legtöbbet: Ha a fogyasztás csökkentés nem segít, akkor mi menti meg a földet vagy legalábbis a tüdőnket?

   

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr1114939906