Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Porckorongsérv mérnök szemmel

2018. július 01. 22:22 - NMEszeme

Népbetegségnek számító egészségügyi problémám rávilágított egy még ijesztőbb gyakorlatra. Ez a gond inkább mentális és társadalmi, mint egészségügyi. A környezetem sorra támadott be a különböző ezo és kuruzsló marhaságaival és persze egy emberként okolta a sportot, mint kiváltó okot.

baromsagok_venn-diagramja.jpg

Nem kezdem el a sérvet magyarázni, hiszen mérnök vagyok nem ez a szakmám. Rengeteg orvos szépen leírta. Bár úgy érzem elégségesen értem mi történik a testben, de ez a tudás ahhoz kell csak, hogy a javaslatok között mérlegelni tudjak.

Egyetem után már 1 évvel jelentkeztek az első derék problémáim, nem csoda hiszen napi 8-10 órát ülök gép előtt a munkahelyemen, majd még egyet valami mély sportülésben egy kemény futóműves autóban, és végül otthon 2-4 órát ölemben a laptoppal a kanapén. A leggyilkosabb mégis a multik meeting szobáiban lévő székek. A nagy irodai székek jól beállíthatóak, de a tárgyalók székei direkt úgy vannak beállítva, hogy kényelmetlenek legyenek és és el ne aludjunk rajtuk. Ezek a székek 1 max 2 órás ülésre vannak kitalálva. Ennek ellenére havi rendszerességgel ülök 10 órás workshopokat végig ezeken a kínzó eszközökön. Lehet mondani, hogy mozogni kell, de rossz hírem van. Majd minden éveben lefutok 1-2 félmaraton, hetente 3-4x kondizok, laktam közben medencés házban, ahol naponta úsztam, és küzdősportoltam is közben. Mégis időről időre előjött a derékfájás.

serv1.jpg

Persze a jó tanácsok ilyenkor kezdődnek, rögtön a sport a hibás. Nem kellene súlyt emelni, nem szabad betonon futni és társai. Minden elhízott tohonya ember óriási önigazolást lát a saját lusta életében, mikor egy sportos embernek lesz valamilyen mozgásszervi problémája. Olyan ez, mint ahogy a dohányzó junkfood rajongók figyelmeztetnek, hogy a fehérje turmix veszélyes, a vegetáriánus lét pedig maga a biztos halál. 

Legelső komolyabb lerobbanásom egy olyan időszakban jött elő, mikor 2 hónapot szinte semmit nem tudtam sportolni, viszont cserébe sokat kellett utaznom és kocsiba ülni. Egy idegtépő 10 órás meeting után elmentem egy földharc edzésre, otthon már nem tudtam kiszállni a kocsiból. Az edzés itt tényleg hiba volt, mert bár már hetekkel előtte zsibbadt a lábam és sok más tünetem is volt, ott még meg is erőltettem magam. 

Reumatológus, injekciók, masszázs, fizikoterápia semmi hatással. Közben az MRI kimutatta a kizáródott sérvet. Természetesen magán orvosnál, mert TB-vel ilyenről egy éven belül ne is álmodjunk. Akkori munkáltatóm úgy gondolta szimulálok, mivel felmondási időben voltam. Ezért bementem dolgozni, állva egy szekrénynél el tudtam lenni, de a félórás autó út után kellett egy másik félóra mire ki tudtam egyenesedni. 

Itt indultak a jó tanácsok. Hangsúlyozom, hogy ez egy autóipari multi irodája mérnökök és más diplomás emberek. 

  • Első és legfontosabb a kondizást mindenki szerint abba kell hagyni, a súlyzós edzés a tolószékbe vezet. Persze az nem zavart senkit, hogy az elmúlt 14 év leghosszabb kihagyásában voltam.
  • Kristályok a zsebbe. Köpni nyelni nem tudtam, akkora bődületes baromság. Igazából utána olvasni is fájdalmas és tényleg csak katasztrófa turizmus miatt tettem kirándulást a bio rezgések ölelte ezo halandzsában. 
  • Szomszéd falu kis örege aki a kezét a derék fölé tartva energiát sugároz, érezni is lehet a meleget. Itt nem bírtam magammal, megkérdeztem, hogy milyen energiát? Ebből lett egy kisebb sértődés. Később még ketten ajánlották energiát sugározni tudó ismerőst, érdekes módon ezek mindig bácsik. Ők se tudták mi az az energia, de ezt nem leplezték simán belekezdtek a magyarázatba. Mondtam, hogy akkor hősugárzó is elég lehet, de azt mondták mások a rezgések. Imádják az ezo hülyeségek a rezgéseket, lehet fizikaórán pont hiányoztak a hívőik. Közöltem, hogy a hősugárzó elég jó közelítéssel fekete test tehát piros izással elég nagy frekvencia tartományban sugároz, de ebből újra sértődés lett.  
  • Piacos kínai elektromos kütyü ami sokkolja az izmokat. Fizikoterápia is hasonló volt kicsit a fájdalmat enyhítette, de semmi, persze meg kellett volna vennem a 200 ezres változatot az mindenre is jó lett volna.
  • Csontkovács, kiropraktor. Ez a legveszélyesebb és a legtöbben ajánlották. Csontkovács bárki lehet se orvosi se gyógytornászi előképzettség nem kell hozzá. Én elhiszem, hogy néha segít embereknek, de nincs meg a tudása a diagnosztizáláshoz, mégis elég drasztikus beavatkozásokat csinál, jó eséllyel ronthat az állapoton. Hazárdjáték vagy jobb lesz vagy rosszabb. Az emberek fejében mégis úgy él, mint tudományos elfogadott módszer. Hát nem az.

Önmagában is szomorú. hogy a környezet mindent megtesz azért, hogy a rémült beteg valami csaló kezében kössön ki. A legborzasztóbb mégis az, hogy senki nem javasolt értelmes megoldást. Pedig van ilyen. Gyógytorna, gerinc jóga, McKenzie torna. 

serv2.jpg

Mivel nem javult az állapotom elkezdtem keresgélni mit tehetnék, gyógytornában gondolkodtam. Így találtam a McKenzie módszerre, aminek a neve gyanús volt. Pont úgy hangzik, mint valami divat diéta önjelölt feltalálója. Jó hírem van, a neten utána lehet járni mindennek, de nem a mindenegyben blogot kell nézni. A google publikáció keresőjében kezdtem, és a szkeptikus társaság facebook forumában folytattam (ami sajnos egy nagy troll központ lassan), mind két helyen tudományosan elismert klinikailag bizonyított módszernek írták le. Ezek után kerestem egy gyógytornászt, a csontkováccsal ellentétben ez egy komoly szakma felső oktatási oklevél birtokában végezhető. Elég komoly különbség 4-5 évig orvosi karon tanulni az anatómiát vagy nyomtatni egy kiropraktor oklevelet egy netes tréning után. A gyógytornász mutatott egy rövid mozdulatsort, amit naponta többször ismételve 2-3 nap után jelentősen javult az állapotom. Ezt a sort stabilizáló gyakorlatok követték, majd 2 hónap múlva tünetmentesen jógázgattam, hogy fenntartsam a javulást.  Külön köszönet a Mandala Jóga studionak, ahol még az energia szó is ritkán hangzik el. :)

practising-2806844_1280.png

Tehát van út a műtét helyett, a reumatológussal konzultálva fel kell keresni egy gyógytornászt, ha már baj van. Ennél is jobb még a baj kialakulása előtt elkezdeni jógázni, pilatesezni nyújtani stb... és óránként felállni a meetingekről. Elég szar érzés négykézláb mászkálni 30 évesen, mikor pár hónapja még 20 km-t fut az ember vagy 120 kilós edzőtárssal birkózik, de meg se közelíti egy komoly betegség esetén a érzett kétségbe esést. El se tudom képzelni, egy rákos beteg hány hülye tanácsot kap és hányan akarják lehúzni. Ne terjesszük a hülyeséget és ne hagyjuk magunkat!

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr5114086889
süti beállítások módosítása