A Nemzeti Közlekedési Hatóság, melynek jelmondata nem kisebb vállalás mint, hogy "Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség", az a közigazgatási szerv, amely a teljesség igénye nélkül a járművek forgalomba helyezésével, műszaki ellenőrzésével, átalakítások vizsgáztatásával foglalkozik. Feladatuk fontos, hiszen ők védenek meg minket attól, hogy mindenféle veszélyes jármű okozzon balesetet közútjainkon. Aki olvasta a műszaki vizsgás bejegyzésemet, annak lehet képe arról, hogy ezt mennyire sikertelenül is teszik valójában. Mégis óriási vállalásba kezdtem, megpróbáltam egy Német TÜV minősítéssel rendelkező sport rugót szerelni az autómba....
Mi lehet ebben olyan bonyolult gondoltam. Nem elvetemült versenypályára alkalmas tuningról beszélünk. Egyszerűen a 32 éves autóm futóműve, nem felel már meg a mai igényeknek. Új állapotában is inkább kényelmesen hajózós lehetett, de valószínű az elmúlt évek még tovább lágyítottak az öreg rugókat. Felújíttattam szakműhelyben a gátlókat, legyártattam újra az összes szilentet, lengőkarok, stabrudak is kaptak korrózió védelmet és egy új porfestést. Rugót beszerezni viszont elég drága, a német prémium gyártóktól beszerezhetőek az eredeti minőségű alkatrészek, de elég borsos áron, ráadásul valószínűleg túl lágyak lennének. Az itthon kapható utángyártott alkatrészek minősége viszont nagyon ingadozó minőségű, ezért nem szívesen vásárolnék ilyet se.
Választásom végül a német nagymultu H&R cég 30 mm-es ültetésű rugószettjére esett. Az ő nevük elég ismert, sokáig a BMW sport futóműveiben gyári beszállítók voltak. Olyan régen vannak a piacon, hogy termékeikkel a veterán minősítés megszerzése se probléma tőlünk nyugatabbra. Az összes termékükhöz az adott autó típushoz tartozó típus bizonyítványt adnak, amit az egyik legmegbízhatóbb tanúsító intézettől a TÜV Reihlandtól szereznek be. Ez a cég ismerős lehet, liftek, csúszdaparkok, repterek és szinte bármi minősítéséről. Tehát a rugóm mellé egy 14 oldalas műszaki dokumentációt is kaptam, amivel Németországban bármely vizsgaállomáson beírták volna a rugóm a forgalmiba, mint engedélyezett átalakítás.
Nagy naivan felhívtam az NKH-t, hogy is megy ez hibátlan autó parkjáról ismert kis hazánkban. Nekik bizony magyar nyelvű típus engedély kell, és nem jó a német fordítása, Magyarországon elismert tanúsító intézetnek kell kiállítani. Az átalakítási engedély ára kb 15000 ft, miért is várnánk el, hogy valaki esetleg elboldogul egy német vagy angol műszaki dokumentációjával egy hatóságnál amelyik egyébként naponta ezzel foglalkozik. Érdekes módon már elég régen nincs mérnöki diploma középfokú nyelvvizsga nélkül, de az NKH műszaki állomásaira ez a modern úri hóbort még nem gyűrűzött be. Hiába van meg a mérnöki szakfordító vizsgája a fél évfolyamomnak, nem jó nekik a fordítás, ezért felhívtam a magyar TÜV kirendeltséget. Az NKH fölösleges bürokratikus szarakodásában biztos voltam, de a TÜV hozzáállása meglepett. Ők nettó 50000-70000 ft ért kiállítanak egy igazolást, hogy a rugó jó az én autómhoz, amit az NKH elfogad. Elég húzós ár egy 50000 ft os rugóhoz, de gondoltam, hogy sok rajongó márka társammal összedobjuk és meg leszünk védve a fölösleges rendőri baszogatástól.
Ezt ki is felejtettem, hogy bizony rendőri baszogatás az persze van. Nem értenek hozzá, de ha szemétkedni kell a leghülyébb droid is felismeri a színes alkatrészeket (a sport rugók jellemzően színesek a gyári fekete) és a nagy felniket. Veszegettek is el forgalmit mostanában ilyenért. Ez indukálta, a kíváncsiság mellett persze, azt is, hogy én megpróbálkoztam a hivatalos úttal.
Tehát gondoltam, összedobjuk a pénzt, de ezt nem lehet, mert a TÜV 70000 ft-ért olyan igazolást állít ki. amivel a rugó csak az én alvázszámomhoz lesz használható. A német dokumentum persze egymaga lefedte az adott típus összes változatát.
Összefoglalva: Szerettem volna magamnak egy tényleg jobb biztonságosabb futóművet. Körülbelül 400 000ft-ot költöttem a karbantartásra ebből a rugó 50 000ft volt. Ahhoz, hogy a német minősített prémium alkatrészt beszereljem kell egy átalakítási engedély (kb 15000ft) egy új vizsga (20000ft) TÜV engedély magyar hitelesítése (60000 ft) kétszer félnap szabadság, mert az NKH-nál a neppereknek van elsőbbsége. Semmi lehetőség arra, hogy legalább egy fordítással, vagy egy általános típusengedéllyel eloszthassuk a költséget.
Ezt inkább nem kommentálom.
Feketére festettem a sport rugókat és FUCK THE SYSTEM