Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

30 km/h és a népharag

2020. április 30. 13:32 - NMEszeme

Mielőtt a felháborodás elsöpri a Vitézy Dávid buszsávjai óta első budapesti forgalom csökkentést célzó intézkedéseket, azért tisztázzunk egy pár dolgot. Ha nem látod be, hogy egy Budapest méretű város életminőség javulásának egyik legjobb módja, hogy az autóval közlekedőket megpróbáljuk más eszközökre terelni, akkor nem neked szól írás. Aki abban hisz, hogy városi autópályákra van szükség, az mutasson csak egy jó példát a világból. Tehát ha ezen a ponton túljutottunk és azt látjuk, hogy szükség van forgalom csökkentésre, akkor már csak ennek a módjáról kell vitatkoznunk.


wien.jpg

A versenyképes tömegközlekedés a legevidensebb módszer lenne, de az látható, hogy pl az M1-M7 bevezetőn annak ellenére állnak az emberek reggel és este órákat, hogy új klímás internetes zónázó vonatok félóránként járnak több irányból Kelenföldre a várost 15 perc alatt átszelő 4 es metróhoz, vagy tovább akár Kőbányáig átszállás nélkül. Sok más terület persze nem ennyire szerencsés, főleg ha agglomerációról beszélünk, de látszik, hogy van akinek belefér a fél óra dugó csak tömegközlekedni ne kelljen. Bármilyen forgalomcsökkentő intézkedést tömegközlekedés fejlesztésnek kell támogatni. Igaz ez leginkább elmaradott agglomerációs hálózatra. Önmagában a jó infrastruktúra sem mindig elég vonzó az autó adta rugalmassággal szemben. Az elmúlt időszakban repkedtek a bejelentések HÉV meghosszabbításáról és körvasútról, úgy érzem ha komoly a szándék ez jó irány.

A másik gyakori mód a sávok megszüntetése, egyirányúsítás, gyalogos övezet létrehozás stb. ahol fizikálisan zárjuk ki az autókat. Vannak város részek ahol ez evidens lenne, pl a Kiskörúton belül vagy a buli negyedben, máshol viszont nehezen elképzelhető, így ennek előnye nem lenne érzékelhető más területeken. Még így is óriási ellenállás merül fel, olyan egyértelműen rendezésért kiáltó részeken is, mint a buli negyed.

 

dublin.jpg

A harmadik, amiről legtöbb szó van és a legtöbb biztosítékot leverte, az a sebesség csökkentés. A rém hírek ellenére senki nem mondta, hogy minden 70es szakasz 50 lesz és azt se, hogy minden 50es 30. Nincs értelme az autópálya bevezetőket és a gyorsforgalmi lakott területektől elszigetelt utak sebességét csökkenteni. Remélem ennyi eszük lesz. Más a véleményem viszont pl a Hungária körút és hasonló 70es szakaszok esetében, itt ez az elméleti maximális sebesség a munkába járóknak csak álom marad, az átlag sebesség tekintetében még a 30 is. A 70 es tempó szerintem nem gyorsítja az akadozó forgalmat, viszont több fékezés több gyorsítást sávváltást eredményez, magasabb hang, por és kipufogó gáz kibocsátás mellett. Ezt sem én sem az ellenzők nem mondhatják biztosra, de egy próba mégis olcsóbb, mint sávokat megszüntetni majd vissza alakítani. A fő mumus persze a 30km/h óra említése. Itt senki nem mondta, hogy minden 50es út 30as lesz. Lakó övezetekről beszéltek. Tehát a város főbb útjai mennek 50-nel, de nem lehet majd az okosoknak levágni a mellék utcákon, ahol szűk a hely, jobb kéz szabály stb teszi ezt veszélyessé. Senkinek nem célja, hogy 30-cal haladjanak az autósok, az a cél, hogy ide be se hajtson az, akinek nem itt van dolga. A 30 as tempó lehetőséget ad két irányú kerékpár utakra, kiemelt gyalog átkelőkre. Én úgy képzelem egy ideális belvárosi szűk utcának úgy kellene kinézni, mint a Ráday utca elejének, ahol a forgalom csillapítás, miatt teraszok éttermek úton sétáló emberek férnek meg a néha betévedő autókkal. Senki nem akarja itt megkerülni az Üllői utat. Sok terület van, ami meglépte ezt. Az egész Gellért hegy lakó pihenő övezet lett, mert megunták, hogy sokan itt vágtak át az M1 bevezetőről érkezve és 100m-es sorok által a Ménesi úton. Elhiszem, hogy van akinek nincs más választás, mint autóba ülni, de nem hiszem, hogy tényleges amúgy is szűk lakó övezeteken kell átvágniuk, veszélyeztetve szennyezve pár perc nyereségért.

paris.jpg

Az egész terv az első valós budapesti forgalom csillapító intézkedésnek látszik, aminél több hónapos előkészületet ígérnek. Átgondoltan az elsőre furcsa ötletnek tűnő sebesség csökkentés szerintem jó eszköz lehet. Nem mindenhol és nem fűnyíró elven. Én a Bartók Béla út elején lakom, sztem a Bartók Béla út Bocskai Iriny határolta terület, esetleg a rakpart és a Karinthy kivételével gond nélkül holnaptól 30as zóna lehetne. A nagykörúton belül sem kell nagy fantázia a térképet nézegetve egy hasonló intézkedéshez. Itt szinte csak előnyét látnám. Senki sem a Rákóczi utat meg a Bocskait, Krisztina körutat akarja 30ra korlátozni, de sok belső utcát simán lehetne. A csatolt képen példaként említett Bécs jól szemlélteti, hogy kell ezt a valóságban elképzelni. Mindenkinek igaza van akkor mikor jobb tömegközlekedésért kiállt, de a Hungárián belül és szimmetrikusan a Budai oldalon ez nem lehet kifogás. Az se lehet reális elvárás, hogy egy várost a benne élők arra fejlesszenek, hogy az ingázók gyorsan átérjenek a közepén. Itt komoly érdek ellentétek vannak, de dönteni kell egy irányról, és ennek a döntésnek én most örülök.

 

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr8715650502
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása