Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

A 21. század banki megoldása a zsebünkben

2019. november 15. 22:02 - NMEszeme

Vannak helyzetek, mikor az ember elképzeli, hogy kellene működnie valaminek, de dollár milliárdos cégek mégse tudják megvalósítani. Sőt rémségesen gagyi megoldásokkal jönnek. Az online és mobil bankolás esetében mindig ez volt az érzésem. Nem csoda, hogy PayPal le tudta aratni egy jó bő évtizede az online fizetés piacát, akkor amikor még dombornyomott kártya kellett a Motorola V3 szalagkábelem eBay-es megrendeléséhez. Azóta a valuta váltás árfolyamával és annak a legmélyebb menübe való elrejtésével trükköző PayPal már korántsem olyan szimpatikus cég. Jó 15 évvel a PayPal megismerése után ismét találkoztam egy szolgáltatással, ami ekkora ugrást jelentett. Ez pedig a Revolut. 

14dac7c6-f28f-4014-98d0-fa3cb56b6540.jpeg

Tovább

Ad Astra a film, ami fáj egy 3-as fizika érettségivel is.

2019. november 07. 17:27 - NMEszeme

Nem vagyok az a fajta ember, aki egy filmben azt nézi mibe tud belekötni. Imádom az időutazós marhaságokat Terminator 2- től Vissza a jövőbe- ig, nem zavar a Nostromo dübörgése az űrben, vagy a lézer fegyverek puttyogása. El tudom engedni és élvezni a filmet, de nem akkor ha valami realisztikusnak reklámozza magát, és mindenféle szakértőkkel henceg, akik a filmen dolgoztak. Nagyon vártam ezt a filmet, csodálatos volt a látvány jók a színészek, de a többi.... nézzük spoileresen, de senki nem veszít semmit, ha úgy olvassa, hogy még nem látta.

226fc4b8-c6bb-4eca-9159-76717f4a22cc.jpeg

 

Tovább

Miért nem megoldás az elektromos autó a klímaváltozásra? Mert nem ez a dolga!

2019. október 18. 14:10 - NMEszeme

Az index pénz beszél blogja jelentett meg egy cikket ezzel a címmel, amire reagálni szeretnék. Az eredeti cikk itt olvasható.https://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2019/10/17/miert_nem_megoldas_az_elektromos_auto_a_klimavaltozasra/

emisszio1.jpg

A kattintás vadász címre elég egyszerű lenne választ adni. Azért, mert antropogén, tehát emberi tevékenységhez köthető üvegház gáz emisszió, ami fel lehet osztani ipari termelés, szállítmányozás, építkezés, fűtés- elektromos áram szolgáltatás és a mezőgazdaság területekre. Ezekre van hatásunk, itt érdemes tovább kutakodni. Itt is van vita rendesen a megoszláson, de a szállítmányozást valahova 15% és 25% közé szokták tenni.  A közúti szállítmányozást pedig ennek fele harmada. Tehát, robogótól személyautón át a kamionokig maximum a teljes emberi kibocsájtás 5-12%-áról beszélünk.  Könnyű belátni, hogy ha az egész közúti közlekedést nulla emisszióssá  tennénk, még az sem oldaná meg a klímaváltozás problémáját.

Tovább

Statisztika és tanulmányok a rémhírek mögött

2019. április 22. 17:26 - NMEszeme

Nagyon gyakran találkozom olyan írásokkal még az igényesebb hírportálokon is, amik azt mondják, egy új tanulmány szerint X dolog Y százalékkal növeli Z típus betegség kialakulást állítják a tudósok. Ezek a cikkek több sebből véreznek, amit a teljes médiát bejárt "41 SZÁZALÉKKAL NÖVELIK A RÁK KIALAKULÁSÁNAK ESÉLYÉT A GLIFOZÁTOS GYOMIRTÓK" témán keresztül szeretnék bemutatni.

 

glyphsate.jpg

Tovább

Sátántól való a háztartási gépeink élettartamra méretezése?

2019. március 10. 18:47 - NMEszeme

A gépészeti méretezés és a matematikai statisztika sem az alapműveltség része (nekem ez nagyon fájdalmas pont, mert bárki bátran beszólhat a helyesírásomra, én meg egy kamatos kamat számítást sem kérhetek számon a kommentelőkön, nemhogy egy felületi integrált, és ez nem igazságos), mégsem akadályoz ez senkit meg abban, hogy találjon magának egy egyszerű összeesküvés elméletet, amivel megmagyarázza, hogy miért ment tönkre 3 év alatt a mosógépe. Ez a népszerű összeesküvés elmélet a tervezett elavulás, mely szerint a gyártók szándékosan gyengítik egyébként az örökkévalóságnak szánt konstrukcióikat, azért, hogy idő előtt kelljen új terméket vásárolnunk. Az csak mellékes szála ennek ez elméletnek, hogy szembe köpi a cinkosként tevékenykedő mérnöki szakmát is.  Rövid posztomban szeretném elmagyarázni, miért nem tervezet elavulás az élettartamra tervezés.  

 

ewaste.jpg

Tovább

Játékmester paradoxon

2018. szeptember 15. 18:05 - NMEszeme

Kvantitatív módszerek órán végre megértettem ezt a jó öreg paradoxont. Ami nem is paradoxon csak elsőre kellemetlen érzés a megoldása. Tehát 3 ajtó közül választhatsz, egy mögött elrejtve nyeremény autó kettő mögött elrejtve kecske van. Miután választottál egy ajtót, kinyitnak egy másikat ami mögött kecske van. Ekkor dönthetsz, hogy maradsz az első választásodnál vagy cserélsz a másik még zárva levő ajtóra. Kommenttel csak a válasz sorszámát leírva szavazzatok, nem kell indoklás majd megírom valamikor. ( Ja és persze autót akarunk nyerni nem kecskét)

1. Mindegy az esélyek nem változnak, marad az eredeti 33% 
2. Nem cserélek, mert az esélyem így 50%ra nőtt 
3. Nem cserélek, mert az esélyem így 66%ra nőtt 
4. Cserélek ezzel az esélyem 50%ra nő
5. Cserélek ezzel az esélyem 66%ra nő

 

Szavazz a facebook oldalamon: https://www.facebook.com/mernokiszem/

Vagy megoldás a kép után

monty-hall-1.jpg

 

 

Tovább

Miért nem lehet tudni, hogy milyen idő lesz a hétvégén?

2018. augusztus 24. 17:58 - NMEszeme

Avagy, hogyan védi meg a káosz elmélet a meteorológiát.

Aki idén nyáron a meteorológusok segítségével próbálta kiválasztani a Balatonozásra legalkalmasabb hosszú hétvégéket, az nagyon csalódott lehetett. Én is naponta nézem az időjárást a telefonomon, mert ettől függ, hogy autóval vagy tömegközlekedéssel indulok dolgozni. Pár hét után rá kellett jönnöm, hogy jobb ha reggel kinézek az ablakon és az alapján döntök. Az Iphone gyári időjárás alkalmazása köszönőviszonyban nem volt a valósággal. Miért van az, hogy a meteorológia ma a szuper számítógépek és műholdak korában sem képes megmondani a hétvégi időjárást? 

yanetgarcia05.jpg

Tovább

Belevágjunk a veterán autózásba?

2018. május 31. 21:59 - NMEszeme

Divat az autós újságírásban és máshol is csak a szenvedésről, rengeteg munkáról és pénzről siránkozni. Én lassan 7 éve csak 24-34 éves autót használok, nulla szerelési ismerettel és korlátozott anyagi lehetőségekkel, mégse látom ilyen szomorúnak a képet. Ha bármi vonzalmat érzünk az öreg autók iránt, és van erre szánható időnk és/vagy pénzünk akkor én azt mondom bele kell vágni. A kérdés, hogy mennyi időre és pénzre is van szükség. Ez attól függ mivel és hogyan vágunk bele ebben a szép hobbiba. Mint az élet oly sok területén a boldogság kulcsa itt is az, hogy a lehetőségeink és az elvárásaink találkozzanak. 

10730784_580800188735707_4145982953387861829_n.jpg

Ezt a ritkaságot egy barátom saját kezűleg restaurálta, de ne ez legyen az első terv ;) 

Tovább

Ferihegy a Balkán kapuja

2018. április 28. 18:11 - NMEszeme

Szeretjük azt hinni, hogy nem csak földrajzilag, de kulturálisan is elhatárolódunk a Balkántól. A hozzánk érkező külföldi viszont a földetérést követő első percekben olyan ízelítőt kaphat, amit egy romkocsma túra 10 sör 10 pálinka köre se mos le többet.  Most kivételesen nem arra gondolok, hogy ritkán utazó honfitársaink taps viharral köszöntik a pilótát sikeres leszállás esetén. Ez az aranyos szokás kezd is kihalni, mióta a Lufthansa gépeket valami biztonsági szabály miatt erőből kell letenni. Ilyenkor nem érdemel tapsot a pilóta, de nem hiszem, hogy ettől álmatlan éjszakája lenne. Álmatlan éjszakám nekem van attól, ami ezután következik. 

koki.JPG

Tovább

A módszer ami szövőszék gyárból a legnagyobb autógyárrá tette a Toyotát

2018. március 21. 20:54 - NMEszeme

A csalogató bulváros cím után tegyünk rögtön tisztába a a tényeket. A szövőszék licensz eladásából befolyó pénzből a Toyota cég már 1936-ban autógyártásba kezdett. Csodával határos módon a gyára nem semmisült meg a világ háborúban, így 1947-től már az USA támogatásával kezdhetett új típust gyártani. Ennyi szerencse azért kellett a túléléshez. Hogy lett ebből a világ legnagyobb autógyára? Itt sajnos vége a bulvárnak, aki azt várta, hogy motivációs trénereket hívtak, Bryan Tracy könyveket olvastak, vagy együtt kiabálták az Arénában az  Áttörés napján, hogy szeretem magam az csalódni fog. A megoldást ma több néven említik, Toyota módszer, Lean,Operation Excellence, de mik is ezek igazából.

1934japan.jpg

Tovább

Mérjük meg autónk teljesítményét pontosan okostelefonnal

2018. február 28. 21:41 - NMEszeme

Bármilyen hihetetlen is lehetséges elfogadható pontossággal teljesítményt mérni az okostelefonunk gyorsulás érzékelőjét használva, persze néhány fontos adat megadása után. Nem csak a maximum teljesítményt mérhetjük meg, hanem a görgős mérőpadoknál látott teljesítmény és nyomaték görbéket is kirajzolhatjuk a fordulatszámuk függvényében. Nézzük pontosan, hogyan és a fizikai alapja.

perfexpert.JPG

Tovább

Blöff-e a Tesla? I. rész

2018. február 15. 21:15 - NMEszeme

Nem is tudom mi a nagyobb divat ma, minden észérvet eldobva, áradozva lelkesedni a Tesláért, vagy a világ minden mozgató erőit tökéletesen értő kisember gúnyosságával lenézni a céget, és megvetni tudatlan rajongóit, nem is beszélve vásárlóiról. Fogalmam sincs, hogy valaha megtérül e a befektetők pénze, vagy egyáltalán fog e hasznot termelni a cég, de bármi is történik vele, már így is tankönyvi példa lesz 100év múlva is. Nézzük az autóipar szemszögéből, hogy is fest eddig.

tesla1.jpg

Tovább
Címkék: tesla töltés Space

Miért rosszabb minőségüek az utángyártott autó alkatrészek.

2018. január 22. 20:33 - NMEszeme

Először is elnézést kérek az utángyártott alkatrészektől amelyek nem rossz minőségüek, mert vannak ilyenek is. A régi autók karbantartásával profi vagy akár hobbi szinten foglalkozóknak mégis az lehet a benyomásuk, hogy a már nem széria gyártásban lévő típusok szerviz alkatrészei, hagynak maguk után kívánnivalót. Szeretném megelőzni, hogy összeesküvés elméleteket szőjenek csalódottságukban, ezért megmutatok néhány műszaki okot. 

car-repair-362150_1920.jpg

Tovább

Egy összeesküvés elmélet születése

2018. január 16. 21:13 - NMEszeme

Az egyszerű kommentelő lerántja a leplet az étolaj gyártókról. Nem vagyok tudós, de most úgy érzem magam, mint mikor a neves néprajz kutató egy még felfedezetlen békés törzsre talál az őserdőben, és saját szemével figyelheti meg annak szokásait. Szédületes sebességgel születnek újabb és újabb összeesküvés elméletek, most végre keletkezésük természetes környezetében figyelhettem meg a folyamatot. Ez a természetes környezet nem más, mint a facebook komment mező. 

olive-oil-968657_1920.jpg

 

Tovább

Kennedy Space Center

2018. január 14. 17:42 - NMEszeme

A mérnöki tudományok szent helyén jártam. Persze nem akarom a többi tudomány elől kisajátítani. Az űrprogram lökést adott a a teljesség igénye nélkül az informatikának, telekommunikációnak, fizikának még a projekt menedzsment alapjait is itt fektették le. Nem szeretnék senkit a történelemmel untatni, inkább a személyes benyomásom osztanám meg. Sikerül-e az USA Disney Land stílusának elszúrni az élményt?

cape-canaveral-kiloves.jpg

 

Tovább

Hogyan intézzük garanciális ügyeinket?

2017. december 20. 16:03 - NMEszeme

 

A kereskedők és a szervizek gyakran szeretik lerázni a vásárlókat, mikor tönkrement műszaki cikkeiket megpróbálják javíttatni vagy cserélni. Szeretnék adni egy rövid jogi összefoglalót, illetve saját érv és viselkedési mintám megmutatni, amivel a problémás ügyeket intézem.

mobile-phone-2510529_1920.jpg

Tovább