Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Ha a fogyasztás csökkentés nem segít, akkor mi menti meg a földet vagy legalábbis a tüdőnket?

2018. november 25. 21:33 - NMEszeme

jam.jpeg

Aki nem olvasta az előző posztom a személy autók további fogyasztás csökkentésének hatástalanságáról és lehetetlenségéről az most tényleg kezdje azzal:

Van-e értelme az autók további fogyasztás csökkentésének?

 

Az én válaszom a költői kérdésre a "nem" volt, amivel a kommentelők nagy része kivételesen egyet értett. Persze volt, aki olvasás nélkül kritizálta, de ez ellen nehéz tenni. Hogyan tovább, ha a fogyasztás nem csökken tovább? Szerintem az autók számát kell csökkenteni. A nehézség itt kezdődik, mert az ember választhat, hogy autóval jár-e vagy mással, de az alternatívák versenyképességére már nem igazán van hatásunk. Nézzük mik ezek az lehetőségek. 

Ha mindenképpen autót akarunk használni, akkor legalább ne egyedül üljünk a másfél tonnás vasunkban, hanem töltsük meg azt. Elértünk a car-sharinghez.

telekocsi.jpg

A közép és hosszútávú városon kívüli utazásnak remek alternatívái vannak. A telekocsi szolgáltatók olcsóbbak gyorsabbak és rugalmasabbak a tömegközlekedés lehetőségeinél. Én is lelkesen használom, nem csak az ár miatt, hanem, mert egy Budapest Debrecen vonalon is már elaltat az autópálya monotonsága, ha egyedül vagyok. A vonattal összehasonlítva 1 órával gyorsabb, jobb helyen vesz fel és rak ki és még a diák jegynél is olcsóbb. Az egyetlen kockázatot egy kellemetlen útitárs vagy egy rossz sofőr jelentheti. Az első vonaton is előfordul. A második esélyét pedig az értékelési rendszer minimalizálja.

A gond a rövidebb távokon kezdődik, ugyanis az Uber-t és versenytársait a taxis maffia jól felfogott érdekei alapján kinyírták. Érdekes, hogy jelenleg rendszerünk, amelyik komplett iparágakat és tájegységeket darál be, hagyja, hogy 90es évekből itt ragadt piti gengszterek keressenek adózatlanul rengeteget a féltett turistáink kárára. Ez egy másik sztori. Kérdezheti bárki, miért is jobb egy Uber, mint egy Taxi? Erre a külföldön általam mindig használt Uber Pool a válasz, amikor a kocsi egy ideális útvonal mentén összeszedi az utasokat. New York-ban és Miami-ban használtam sokat és a kocsik az utak során legalább 70%ben teljesen ki voltak használva. Persze ilyet csinálhatna egy taxi társaság is, de ez az ami verseny nélkül sosem fog bekövetkezni. Nehogy már 3 idegen egy taxival mehessen ki a reptérre. Kinek lenne az jó? 

uber.jpg

Mit tehetünk, ha a politika ahelyett, hogy támogatná még nehezíti is a környezetbarát alternatívákat? Szervezkedni kell legalább a rendszeres útjainkra, ilyen pl a munkába járás. Volt kollégáimmal még a kötetlen munkaidőnk ellenére is össze tudtuk hozni, hogy együtt menjünk és jöjjünk munkába Veszprém és Ajka közt. Van egy hely ahova egyszerre mennek és egyszerre is végeznek az emberek. Vagyis a gyerekek, ez pedig az iskola. Akár városi szinten is meg lehetne oldani egy iskolabusz hálózatot, de néhány vállalkozó is észre vehetné a lehetőséget. Sok szülő kénytelen csak az iskola miatt reggel kocsival indulni, mert a munka helyére, még beérne tömeg közlekedve, de az iskolai kitérő már nem fér bele. Legalább a szomszédok kisebb közösségek összeszervezhetnék egymás között az iskolai utat. Ehhez azért nem kis szemlélet váltás kellene, mert jelenleg itt a XI. kerületben pont azt látom, hogy az anyukák egész utcákat blokkolva teszik ki egyesével a gyerekeket. Persze ehhez X5 és kategória társai kellenek, mert a Gellért hegyről legurulni majd vissza átvágni a Naphegyi wellnessbe csak azzal az igazi. 

iskolabusz.jpg

Ezek mind azok a dolgok voltak, amiket az ember egy kis szervezéssel azonnal megtehet. Gondolatban kicsit elrugaszkodva, beláthatjuk, hogy napi 1-2 órára egy autót fenntartani nem gazdaságos. Miért ne használhatná más az autónk vagy épp mi másét amikor neki nincs rá szüksége. Emisszión így nem csökkentünk a városban, de az autók előállításán igen. Mol Limo és a Green Go is remek lehetőség saját autó helyett, csak tovább kellene terjeszkedniük.

Ennyit az autókról. Az igazi alternatíva mégis a tömegközlekedés lenne. Mi ezzel a gond? Az, hogy 4 éven belül nem igazán megvalósíthatóak a tömegközlekedés nagy infrastrukturális projektjei. Így politikailag nem éri meg őket támogatni. Aki elkezdi, azt lehet utálni a lezárások miatt, és a végén az is lehet másé lesz a dicsőség. Döntse el valaki ki is építette meg a 4-es metrót. Azt tehetjük, hogy olyan politikusokat támogatunk, akik legalább a programjukban tömegközlekedés pártiak. 

Ezzel ellentétben, mégis az autós fejlesztésekről hallunk. Egy dolgot meg kell érteni, amit nehéz lesz. Egy 2 milliós városban ha egy 4 sávos úton dugó van akkor 6 sávon is az lesz. Egyrészt az átengedő képesség nem így skálázódik. Másrészt, ha jobb a forgalom, egyszerűen több ember indul el autóval. Az emberek, akkor fognak átülni a tömegközlekedésre, ha az tényleg gyorsabb. Most fogom magamra rántani a komment gyűlöletet, de a tömegközlekedést úgy is tehetjük versenyképessé ha az autózást akadályozzuk. Akár autómentes övezetekkel, magas parkoló díjjakkal a nem ott lakók számára és más egyébként szemét húzásokkal. 

flort.jpg

Erre az én személyes példám szeretném elmesélni. A Móricz Zsigmond körtérről járok dolgozni Tárnok és Érd határára. Ha jó a forgalom autóval 25 perc alatt kiérek és nekem kb 1000ft a benzin költségem. Hazafelé már inkább 30-35 perc volt az út amihez, még jött 5-10 perc parkoló hely keresés. Ezzel szemben, ha óra 00 kor vagy 30 kor kilépek a lakásból, akkor elérem az óra 17-kor vagy 47-kor induló zónázó vonatot 4-es metróval Kelenföldön. A 4-es metróra és a Kelenföldi állomásra nem lehet panasz, nyugat európai színvonalon szállok át és utazok. Ellentétben pl Kőbánya Kispesttel, amiről már írtam korábban. 15 perc menetidővel Tárnokon vagyok ahonnan 7 perc séta az iroda. Így 37 perc alatt háztól házig megvan az út. Esőben sárban kicsit kellemetlen lehet a 7 perc séta, de bőven túlélhető. Én hülye mégis kocsival jártam. Egészen addig, amíg a nullás felújítása miatt, nem kezdtem félóra pluszokat állni a dugóba az M1 M7 bevezetőn. Azóta újra vonattal járok. Budapest bérlet és 2x250ft vonatjegy áráért és teljesen stressz mentesen. Minden nap érzem, hogy hülye voltam, mikor autót használtam. Pedig aki olvasta korábbi posztomat, képet kaphat mekkora autó őrült vagyok. Pont ezért kezdem elfogadni, amit Vitézy Dávid már régen mond, hogy a több út nem oldja meg a dugót és a több parkoló se a parkolást egy ekkora városban. 

 Aki nem hiszi mekkora autó imádó vagyok az olvassa el ezt a posztom:

Belevágjunk a veterán autózásba?

 

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemme

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr5314392838