Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Blöff-e a Tesla? I. rész

2018. február 15. 21:15 - NMEszeme

Nem is tudom mi a nagyobb divat ma, minden észérvet eldobva, áradozva lelkesedni a Tesláért, vagy a világ minden mozgató erőit tökéletesen értő kisember gúnyosságával lenézni a céget, és megvetni tudatlan rajongóit, nem is beszélve vásárlóiról. Fogalmam sincs, hogy valaha megtérül e a befektetők pénze, vagy egyáltalán fog e hasznot termelni a cég, de bármi is történik vele, már így is tankönyvi példa lesz 100év múlva is. Nézzük az autóipar szemszögéből, hogy is fest eddig.

tesla1.jpg

Nem akarok untatni senkit a történelemmel és számokkal, mert azt a wikipedian is megtalálja bárki. Az első modell a Tesla Roadster volt, amit nem neveznék az autóipar részének, mert 2008 és 2012 között 2250db-ot adtak el, tehát inkább egy érdekes kézműves termék. Hiába már itt is a szédítő menetteljesítmény, amiért emlékezni fogunk rá, és ami a pop kultúra örök részévé tette, hogy a Space X Heavy Falcon első tesztjén minden technika iránt kicsit is érdeklődő ember együtt nézhette meghatottságtól könnyes szemmel, ahogy a Starman-nek keresztelt Space X szkafanderes bábu hanyagul kikönyökölve David Bowie zseniális dallamaira hagyja el a Föld gravitációs mezejét. Szívesen húzgálnám a számat én is, hogy mekkora hatásvadász pénzszórás volt ez, de nekem nagyon betalált, ötvenszer néztem végig a videót és a Space Oditty után a Starman lett a második Bowie szám amit kívülről tudok.

Ha nem akarsz lemaradni a folytatásról, kövess be www.facebook.com/mernokiszem/ .Itt megjelenik minden poszt elsőként, a csoportba te is dobhatsz be témát, és én is írok megosztóbb témákról áltudomány, politika, vallás, bulvár és ezek metszetei

 

A legjobb klip első helye továbbra is itt maradt:

Igazából egy teher szállító rakéta vihetett volna a teszthez egy beton tömböt is, így a Roadster fellövése nem került plusz pénzbe. Én nagyon örülök, hogy egy új jelképpel vagy mémmel gazdagodott a világunk. A kijelzőn megjelenő DON'T PANIC felirat jellemzi legjobban a helyzet abszurditását utalva az abszurd sci-fi királyára Douglas Adamsre és mesterművére a "Galaxis útikalauz stopposoknak"-ra. Csak a törülközőt hiányoltam Starman válllára dobva. Ha nem tudod miért, akkor olvasd el a könyvet.

tesla2.jpg

A Roadsterre több szót nem is szánnék 2000 autót 4 nap alatt kell összerakni nem 4 év alatt, de a márka építés tökéletesen működött, mert mindenki kíváncsian várta az igazi autó a Model S megjelenését. Innen jön amire az autóipar felkapta a fejét. A Model S egy prémium szegmensben versenyző széria gyártásban készülő teljesen elektromos autó. Előtte hasonló csak a Fisker Karma volt, amit én simán vennék, mert amikor csak meglátom ámulatba éjt. A  Karma egy diesel range extender motort is tartalmazott, és csak pár ezer darabot adtak el belőle. Így mondjuk ki a Tesla kategória első volt. Olyan évi 50000 Model S készül ami kevésnek tűnik, de a jól bejáratott Mercedes S-Class max éves darabszáma is 100000 körül marad.

tesla3.jpg

A Tesla kicsit leegyszerűsítve notebook akkumulátorokat kötött csokorba egy nagyon profi akkumulátor management elektronikával. Ezek jól bejáratott elektromos rakodókban használtak szerint készült motorokat hajtanak. A szokásos műszereket és gombokat pedig kitette két tabletre. Mindez egy letisztult már már steril forma nyelvben csomagolva kívül belül. Nekem már már csúnya, de minimum unalmas a külső. Főleg a Karma vonalaihoz hasonlítva. Ebben semmi olyan nincs amit más cég ne tudott volna megcsinálni. Csak a többi autóipari cég egyszerűen túl merev, rugalmatlan és kényelmes volt ehhez. Azt mondogatták magunknak, hogy nem fog menni, nehéz lesz az autó, le fog merülni, nem lehet majd tölteni, és a Tesla nem is tud autót gyártani, ők csak tudják 100 év tapasztalattal. Rövidlátóságukat jól mutatja, hogy mikor a Model S piacra került, az összes autógyár az összeszerelési minőséget és hasonlókat kritizált, miközben az első vásárlók visszajelzése alapján a Model S az összes vevői elégedettségi felmérést vezette. A tulajokat nem érdekelte a kijelző láthatósága ellenfényben, a bőr varrás párhuzamossága vagy a néha nem nyíló kesztyűtartó, ami ha ki is nyílik akkor is sokszor a földre hullik belőle minden.

A tulajok nem egy autót vettek, hanem a világnak üzentek valamit magukról, és ez az üzenet nagyon betalált. Az USA-ban ahol az Audi R8 a fogorvosok kocsija, vagy Németországban ahol nyugdíjas kedvezmény van a Porsche 911-re, végre jött egy igazi vérfrissítés a piacra. A prémium gyártók egyszerre ébredtek rá a lemaradásra, és kezdtek rohamléptekben saját elektromos luxus autó fejlesztésbe. Biztos jó autó a Nissan Leaf és 300000 kelt el belőle a Model S 200000-vel szemben, de ne várjuk, hogy valaki lelkesedjen érte, márpedig ez az autó eladásokban ez elég fontos. Ezért gondolom, hogy a prémium gyártók berántását a versenybe nagyban köszönhetjük a Teslának, és így a fejlesztésre költött pénz is exponenciálisan növekszik, aminek hatása az lehet, hogy tényleg legyőzzük a korábbi posztjaimban ismertetett akkumulátor és infrastruktúra problémákat.

Az olajlobbi megakadályozza az elektromos autók elterjedését

Hogyan borítják az elektromos autók sötétségbe a városainkat

 

Ami engem mégis meglepett az a gyártás elindítása. Ha egy cég új gyárat létesít, akkor oda először egy már máshol gyártásban lévő már ismert modellt és folyamatot épít fel, vagy gyakran egy komplett gyártást helyez át a régiből az új lokációra. A régi gyár mérnökei hónapokig vagy évekig támogatják az új induló gyártást. Ha már pár ilyen projekt lement, akkor jöhet egy teljesen új modell bevezetése is.  Nem egyszerű dolog, a Honda brit gyárai híresen rossz minőséget produkáltak, és komoly részük volt a Honda európai piacon való elhasalásában. Ennek ellenére a Tesla egy fiatal cég, új emberek, új vállalati kultúra, új technológia, új gyártósorok és gyár. Mégis belevágott és a nyilvánvaló minőségi problémák ellenére is kiszolgálta a keresletet és a vevői elégedettségi listákat vezette. Senki se akarjon egy Tesla belsőt egy Panamerához hasonlítani, de egy Passathoz se nagyon, de úgy néz ki nem is ezt várták tőle.

tesla4.jpg

A Modell 3 indulása nem tudta folytatni ezt a sikert. Ennek 3 oka van:

  • Jóval nagyobb darabszámokat terveztek mint a Model S eseten
  • Az új gyárban az automatizáció szintje az eddig látott legmagasabb
  • Nagyon sok fejlesztési szakaszban megszokott prototípus fázist megspóroltak

Ez a 3 dolog egy nagyon rossz mix, a megspórolt prototípus fázis azt eredményezi, hogy az alkatrészek méret szórása nagyobb, mint a tervezett. Ezt egy kevésbé automatizált több embert alkalmazó gyártósor rugalmassága, utómunkával, válogatással, esetleg hosszabb ciklus időkkel, kézi szereléssel le tudná kezelni. A robotok viszont észlelve az eltérést hibára futnak, és nehéz őket a nagy szórás kezelésére alkalmassá tenni. Ehhez jött még a nagy darabszámokra túl optimistán tervezett felfutás és az akkumulátor ellátás gondjai.

Az elmúlt 5 évben nem láttam olyan projektet Mercedestől Porschen Audin át Range Roverig ahol ne példálóztak volna valahogy a Teslával, pedig ezek a cégek egymást már már kínosan nem említik. 

Az, hogy mi lesz a vége nem tudom. Én szurkolok a cégnek. Az látszik, hogy bár tényleges piaci részesedése alacsony, katalizátorként hatott az egész iparágra. Rendesen kibillentve a befásult gyártókat a kényelmes kis állóvizükben való csónakázásból. Évtizedekkel lesz az elektromos autók elterjedése hamarabb, és ezt a Teslának köszönhetjük, akkor is ha végül mégis belebukik.

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemmel

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

       

 

Címkék: tesla töltés Space

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr8813672324