Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Hogyan borítják az elektromos autók sötétségbe a városainkat

2018. február 07. 21:51 - NMEszeme

Igazi hatásvadász cím, de aki egy jó kis összeesküvés elméletre számít, az rossz blogot olvas. Szeretnék néhány akadályt megmutatni, ami még az elektromos autók elterjedése útjában állhat. 

tesla-1738969_1920.jpg

 

Úgy gondolom a technika elterjedésében nem a megtérülési számítások a fontosak. Egy új technika gyakran drágább és több kompromisszummal jár, mint elterjedt elődje. Előző témában írt posztomban (kattints lentre ha nem olvastad)

Az olajlobbi megakadályozza az elektromos autók elterjedését /1.rész/

praktikussági szempontok alapján néztem meg példaként a Tesla Modell S-t. Sokan kritizálták, hogy az elektromos autózás még drága és nem veszek sok mindent figyelembe annak ellenére, hogy szó szerint ezt írtam: "Az elektromos autó, többlet költségének megtérülése erősen kérdéses. Megtérülésről, csak olyan típusú ingázásnál beszélhetünk, ahol a napi megtett km a hatótáv alatt van, illetve van lehetőségünk tölteni otthon és esetleg a munkahelyen ahová ingázunk is. A megtérülés miatt, biztosan nem terjednek, ez ebből is látszik, hogy a sikereket nem ár érzékeny környezetben érik le."

A másik fő kritika az volt, hogy az akkumulátor élettartam alacsony és ez megdrágítja a közlekedést. Úgy gondolom, hogy aki egy Porsche Panamera vagy egy Mercedes S Class helyett Teslát választ, annak nem a közlekedés költségei, hanem az autója által közvetített üzenet a fontos, és ebben a Tesla nagyon jó áll. Azért kíváncsiságból megnéztem a Modell S akkumulátorok állapotát, ezek ugyanis monitorozva vannak és az adatok elérhetők bárkinek. Nézegessetek grafikonokat, de eléritek az alap adatokat is a következő holnapról is, de két perc googlizással máshonnan is: https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

tesla.png

 

A várt és rettegett kapacitás esés nem látszik, még 250000km után se. Erre a károgók azt szokták írni, hogy persze majd innen 600 töltési ciklus könyékéről indul meg igazán. Lehet, várom a tényeket és számokat. Ha igaz is és 300000km-nél lezuhannak a görbék, akkor is ez egy nagyon szép futás. Egy 20 milliós luxus autó fenntartása 300000km- en keresztül,szintén milliós költség, ha egyáltalán ez még rentábilisan lehetséges a mai komplikált motorokkal. A tesla akku pakk ára 30% a teljes autó árának, ha az egészet tényleg cserélni kell, ami egyáltalán nem biztos az eddigi adatok alapján, akkor is a hasonló kategóriás autók fenntartásával teljesen összevethető költségeket kapunk. Ennyit a megtérülésről, még jó, hogy erre nem is akartam kitérni. 

Ha minden ilyen derűs akkor mitől is félek? Az én félelmem az, hogy

egyszer csak tényleg elkezdenek terjedni az elektromos autók, és erre nincs az infrastruktúra felkészülve.

  • Az eddigi előnyök az ingyenes parkolás és a gyakran ingyenes töltés biztos elsőként fognak eltűnni, és aki ezen előnyök miatt vásárolt annak, ez már rövidtávon fájni fog.
  • Már most is van jármű töltésre használható áram kategória. Nagyon valószínű, hogy elmaradottabb gondolkodású országok (mindenki döntse el, mi hova tartozunk) a kieső üzemanyag adó költségek fedezésére, meg fogják adóztatni ezt az áramot. Innentől még egy előny eltűnik. 
  • A publikus töltők már most is szinte mindig foglaltak a belvárosban, nem hiszem, hogy egy növekedést tudna követni az infrastruktúra.
  • Ha mindenki munka után töltőre teszi majd az autóját, majd rákapcsol a szintén terjedő hőszivattyús fűtésére az éjszaka, az az egész elektromos hálózatot durván fogja terhelni. Ha csak az autók 10% lesz elektromos, és egy 3kW-os törlőre csatlakoztatják mindet, már akkor is 1000MW teljesítménynél járunk, ami önmagában a hazai erőművek kapacitásának 25%-a.

 

electrical-3129251_1920.jpg

Nem akarok vészmadár lenni. Az itt felsorolt pontok mindegyike megelőzhető lenne normális tervezéssel. Sajnos a politikusok inkább olyan álmokkal dobálóznak, mint a belső égésű motorok teljes kitiltása nagyvárosainkból. Az én tapasztalatom az, hogy ezek a kötelező intézkedések nem érik el a hatásukat.

  • Ami hatásos lehetne, az az elektromos autók töltésére egy éjszakai áramhoz hasonló rendszer létrehozása.
  • Ezzel szabályozni lehetne, hogy a teljes estére töltőn hagyott autók sorban, a hálózatnak előnyös módon vegyék fel a szükséges teljesítményt.
  • Motivációként ehhez kedvezményes áram ár tartozhatna azoknak akik nem csúcs időben töltenek vagy hosszabb töltési ciklust választanak.
  • A szél és nap energia nagy kihívása a túltermelés tárolása, erre a több millió elektromos autó akkumulátor ideális lenne, ehhez olyan nyilvános töltők kellenek, ahol a túltermelésre hamar reagálhatnának az autósok.

Nem vagyok a téma szakértője, de megoldhatónak látszanak a problémák,

  • Csak épp semmit sem teszünk
  • A politikusok hülyeségeket ígérgetnek
  • Energetikai szakemberek alig vannak bevonva  a tervezésbe
  • Milliókkal támogatjuk azokat akiknek amúgy is millióik vannak új autóra
  • Nem fenntartható olcsó árammal és parkolóval ösztönzünk

Először szerintem egy kiszámítható átgondolt alapos tervre lenne szükség, nem pedig tiltásokra.

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemmel

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. Vasút, energetika, autók szóval számíthatok a szak trollokra, így ezeket most először figyelmen kívül fogom hagyni. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr6213643734