Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Hogyan intézzük garanciális ügyeinket?

2017. december 20. 16:03 - NMEszeme

 

A kereskedők és a szervizek gyakran szeretik lerázni a vásárlókat, mikor tönkrement műszaki cikkeiket megpróbálják javíttatni vagy cserélni. Szeretnék adni egy rövid jogi összefoglalót, illetve saját érv és viselkedési mintám megmutatni, amivel a problémás ügyeket intézem.

mobile-phone-2510529_1920.jpg

Műszaki cikkekre koncentrál a cikk, de minden egyéb termékre szolgáltatása is van jótállás, esetleg kicsit más határidők és szabályok érvényesek. Első és legfontosabb szabály: A Ptk. egy év kötelező jótállást garantál. Ennél adhat az eladó többet, de kevesebbet nem. Ha olyan boltban vesszük meg az új Iphone-t, ahol csak fél év helyben intézendő garanciát vállalnak, ott bizony át leszünk verve. Valószínűleg szürke importból, esetleg más területi lokációból, legrosszabb esetben pedig lopott terméket veszünk. Az ilyen készülékek gyári terméktámogatás és garancia nélkül a jövőben szinte biztosan fejfájást fognak okozni. Az aluljáró ultra szuper GSM szaküzletben könnyen a Ptk. említésére is Btk.-ban definiált választ kaphatunk. Egy jó nagy verést. Ezért arra bíztatnék mindenkit, hogy megbízható forrásból, nagy áruház lánctól, a gyártó partnerétől, vagy egyenesen a gyártó márka boltjából szerezze be a műszaki cikkeit.

Maradjunk a telefonos példánál. Megvettük a megfelelő helyen álom készülékünket. Számlát biztosan kapnunk kellett hozzá, jó esetben garancia jegyet is. Ha viszont ezt mégsem kaptunk és a számlára se írta rá senki, hogy garancia jegy kiadva, akkor a számla önmagában is elég a későbbi reklamáláshoz. Amit mi garanciának hívunk az nem más, mint a kötelező jótállás illetve ehhez hozzá jöhet még a gyártó vagy kereskedő által adható önkéntes jótállás. Ha valamit veszünk 2, 5, 10 év garanciával akkor ez szinte mindig a jótállást jelenti. Ezen kívül még van úgynevezett kellék szavatossági jogunk, ez azt jelenti, hogy az eladó felel az eladás pillanatában már meglévő, de csak később felismert termék hibáért. Tehát, ha a terméknek van egy hibája, ami csak fél év múlva derül ki, és a hiba már a vásárláskor megvolt akkor azért az eladó felel. Fontos, hogy az eladó akkor is felet, ha nem tudott a hibáról, tehát jóhiszemű volt az eladáskor. Felmerülhet a kérdés mi a különbség jótállás és szavatosság között. A válasz gyakorlati oldalról az, hogy jótállási időn belül (ami minimum 1 év) az eladót terheli a bizonyítás. Tehát ha visszaviszek bármit, ami elromlott, akkor neki kell az bizonyítani, hogy a hiba a nem rendeltetésszerű használatból adódik. Ez, ha nincs pl. külsérelmi nyom, beázás vagy más egyértelmű jel akkor szinte lehetetlen. Így a jótállási időn belül igen egyszerű számunkra az ügyintézés. Szavatossági idő hosszabb, mint a jótállási idő, itt viszont a vásárlónak kell bizonyítania, hogy az észlelt hiba vagy annak kiváltó oka, már a vásárlás pillanatában fennállt. Ez természetesen jóval nehezebb, több kibúvót ad az eladónak. Szavatossági jogunkkal olyankor élhetünk, ha pl. kiderül, hogy a szalonban vásárolt új autónk szállítási sérült volt és erről minket nem tájékoztattak, csak a garancia lejárta után esik le egy nagy darab gitt valahonnan. Ilyenkor megéri a bizonyítási procedurát a remélt kompenzáció.

Legfontosabb és leggyakrabb eset 1 év kötelező jótállás, ami alatt az eladónak van bizonyítási kötelezettsége. Az alól nem bújhat ki az eladó. Akkor, sem ha akciós terméket veszünk, akkor, sem ha hibás, sérült terméket veszünk. Ha egy horpadt hűtőt veszünk emiatt leértékelt áron, annak a nem a horpadással összefüggő funkcióira az 1 év kötelező jótállás ugyanúgy érvényes. Fontos még megjegyezni, hogy amennyiben olyan gépet veszünk, amit a gyártó vagy a kereskedő partnerének kell beszerelnie (kazán, sütő, stb.), akkor az egy év az üzembe helyezéstől indul.  

Ezek voltak az alapok. Féléves telefonunk meghibásodott. Mit teszünk, hova megyünk? Alapszabály, hogy a kereskedő felel a garanciális ügyintézésért, tehát a kereskedőhöz mehetünk minden esetben. Mehetünk a szervizbe is, de a jog a kereskedőt kötelezi, így ha ő van közelebb és kényelmesebb nekünk, akkor hozzá menjünk. Fogjuk a hibás készüléket, a garancia jegyet és a számlát és semmi mást. Régi tévhit, hogy eredeti csomagolás kell a garanciához. Nem igaz, nem kell, ilyet nem kérhet a kereskedő.  Szóval bevisszük a készüléket és a vásárlást igazoló dokumentumokat, mi történhet?

A kereskedő átveszi helyben cserét vagy javítást ajánl, aminek örülünk ügy elintézve.

A kereskedő a szervizbe irányit, ha nincs kedvünk oda elmenni, akkor elmondjuk neki, hogy a Ptk. kellékszavatossági rendelkezési értelmében nekik, mint eladó félnek kötelező itt és most átvenni a készüléket és intézni a cserét javítást stb. Ha mégse akarja átvenni akkor a következő dolgokat mondjuk, tesszük, ez lesz a poszt refrénje: Megkérdezed a nevét, és hogy milyen beosztásban dolgozik, ezeket felírod. Kedvesen, de határozottan elmondod neki, hogy magatartása a Ptk. értelmében nem jogszerű, ezért gondolja át még egyszer még mielőtt a munkáltatója számára negatív jogi következményei lesznek a dolognak. Ha erre nem hajlandó, akkor kérd, hogy kérdezze meg felettesét esetleg a jogi, garanciális, panasz osztály munkatársát. Ha erre se hajlandó, akkor panaszkönyv, teleír szó szerint a történtekkel elmondottakkal. Nem hiszem, hogy már itt elakadnánk, át fogják venni. Az átvételről kapnod kell egy elismervényt, itt írják le, amit te elmondasz a hibáról, illetve rögzítsétek, hogy külsérelmi vagy egyéb nem rendeltetésszerű használati nyomot nem láttok rajta. Egy példány a bolté másik a tied aláírások kerüljenek a bolt részéről a te példányodra. Ha nem fáradtság ezután elviheted a szervizbe, de akkor sose tanulják meg, azt ajánlom keress felettest és mond el mit szeretnél addig, míg egy értelmes embert nem találsz.  

Kereskedő, szerviz azt mondja, nem veszi át a készüléket, mert szerinte a hiba nem garanciális vagy te magad okoztad. Itt indul újra a refrén: Megkérdezed a nevét, és hogy milyen beosztásban dolgozik, ezeket felírod. Kedvesen, de határozottan elmondod neki, hogy magatartása a Ptk. értelmében nem jogszerű, ezért gondolja át még egyszer még mielőtt a munkáltatója számára negatív jogi következményei lesznek a dolognak. Ha erre nem hajlandó, akkor kérd, hogy kérdezze meg felettesét esetleg a jogi, garanciális, panasz osztály munkatársát. Ha egy eladóval beszélsz, vagy kereskedelmi dolgozóval akkor mond el neki, hogy neki nem feladata a szakvélemény mondása a hibáról. Ha mégis akkor adja írásba a szakvéleményét, ahol kitér a Ptk.-ban megjelölt nem rendeltetésszerű használat bizonyítására, ugyanis a bizonyítás őt terheli. Ha nem akar ilyet írni, akkor mond meg, hogy mégis csak jobb lenne, ha elküldené a szervizes kollégájának, nyugodtan írjátok le az átvételire, amit láttak a készüléken. Ezzel őt még felelősség nem terheli. A szervizestől viszont kérsz egy szakvéleményt névvel aláírással elérhetőséggel, ami az esetleges további jogvita alapja lehet. Ha nem veszi át, marad a vásárlók könyve. Nagyon valószínű, hogy elküldik szervizbe, hisz ezzel az ügyintéző részéről lezárva a téma, szenvedjen a szervizes veled tovább.

Tegyük fel eljutott a készülék a szervizbe, jön a szakvélemény, cserélik, javítják. Örülsz.

Jön a szakvélemény, elutasítják az igényed. Ilyenkor már kell egy kis műszaki véna. Ha végkép nem megy, írsz nekem facebookon egy kedves levelet. Első körben visszaírsz, köszönöd a szakvéleményt, de nem fogadod el, és kéred, adják meg az összes hivatalos szerv listáját ahová jogorvoslatért fordulhatsz, illetve közlöd, hogy jogos igényedet polgári peres eljárásban is kész vagy érvényesíteni. A szakvéleményben, ha olyasmit látsz, "lehet okozhatta, nem valószínű...." akkor megjegyzed, hogy a bizonyítási kötelezettség őket terheli, így azzal, hogy okokat sorolnak fel még nincs bizonyítva semmi. Ha ehhez szeretnél ihletet kapni olvasd el korább posztomat, ahol betört képernyős plazma TVm kicserélték

Itt is igazak a fent leírtak, próbáljunk meg addig feletteseket keresni, míg egy értelmes embert nem találunk, illetve mehet a levél az összes hatóságnak. Higgyétek el, nem éri meg egy nagy cégnek se pereskedni, hivatalokkal és hozzám hasonló hülyékkel veszekedni. Az esetek 99%ban így megoldódik a dolog.

Ha elismerik a hibát, akkor 3 napon belül cserélnek. Utána cserélnek vagy javítanak. Elvileg van lehetőség pénzt kérni, de a gyarkorlatban a javítást fogja erőltetni az eladó, mivel csak akkor választhatunk mást, ha az nem terheli aránytalanul nagy költséggel az eladót. Ez pedig nincs rendesen definiálva, így örüljünk a javításnak.

Nézzünk néhány finomságot:

 

  • Nagy gép esetében kérhetjük mi a szállítást, tehát e-mailben telefonon is jelezve kérjük, hogy intézzék el. Ez egy jó tanács, ha intézünk valamit, akkor előbb telefon, majd egy email, amiben összefoglaljuk a telefonon megbeszélteket.
  • 1 év kőbe vésve, akciósra sérültre is
  • Csomagolás nem kell
  • Akciós sérült termékekre is van jótállás
  • Szerviz szakvéleményt mindig kell kapnunk, egy eladó nem dönthet az átvételről, ha mégis akkor írja le, írja alá, és legyen benne, hogy te kérted a szervizbe küldést a Ptk.-ra hivatkozva.
  • Ne hagyjátok magatokat!!!

 

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemmel

Ha szerviz véleménnyel kell veszekedni, vagy más kommented van, írj, kövess Facebookon. Ahonnan meg is lehet osztani.

https://www.facebook.com/mernokiszem/

Nem vagyok jogász, nem is ez a poszt célja, ezen kár kommentben szőrszál hasogatni.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr8313514347

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállása 2018.07.23. 14:25:22

A tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállására vonatkozó külön szabályokat a 151/2003. kormányrendeletben találhatjuk meg. A rendelet meghatározza azokat az eszközöket, hogy mik minősülnek tartós fogyasztás cikknek, és rendelkezik arról is, hogy e ta…

Trackback: Új építésű lakás kötelező jótállása 2018.07.23. 14:24:24

Új építésű lakás kötelező jótállása: kevesen tudják, hogy az új építésű lakásokra is van kötelező jótállás, nem csak a javító- karbantartó szolgáltatásokra. A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállás szabályairól a 181/2003. kormányrendeletben lehe…