Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Az olajlobbi megakadályozza az elektromos autók elterjedését /1.rész/

2017. november 14. 23:16 - NMEszeme

Szintén nagyon népszerű teória, miszerint a nagy olaj cégek feltalálókat gyilkolnak, vagy épp felvásárolják a korszakalkotó találmányokat. Csak azért, hogy az olaj függőségünket fenttartsák. Persze, mint a legtöbb komplex technológiai, társadalmi és gazdasági folyamat mögött, itt sem az összeesküvés elméleteket kell keresni. Ezek az elméletek arra jók, hogy a felületes ismeretekkel rendelkező embereknek adjon egyszerű érthető, de hamis magyarázatot. Kocsmai vagy kommentmezei hőbörgésre viszont kiváló a gondolat, hogy hatalmas cégek teszik tönkre az életünket. Szeretném megmutatni néhány posztban, hogy miért is nem járunk 30 éve elektromos autóval.   

electric-car-2718820_1920.png

A posztot nem doktori disszertációnak szánom. A terjedelem és olvashatóság megkíván némi egyszerűsítést. Célja inkább az elgondolkodtatás és az, hogy megpróbáljuk a témákat több oldalról is körbejárni, nagy egyetemes alapigazságok helyett.

Elektromotorral hajtani egy járművet sokkal egyszerűbb, mint belső égésűvel. Nincs alapjárat. A nyomaték szinte 0 fordulatról rendelkezésre áll. Kevesebb kopó alkatrész. 90% feletti hatásfok. Fékezésnél generátor üzem.  Úgy tűnhet, hogy minden jármű tervező álma. 

Sokan érvelnek azzal, hogy minek elektromos autó, ha az áramot fosszilis energiahordozókból állítjuk elő. Egy részről a világ egyes részein jelentős a megújuló energia aránya az áramtermelésben. Más részről, ha mondjuk a belsőégésű motoros autókba szánt üzemanyagot erőműben égetjük el. Az erőmű hatásfoka még mindig sokkal jobb szállítással együtt is, mint az autónk motorjának hatásfoka.

Ha ennyire rózsád a helyzet, akkor mi lehet a baj? Mégis csak az olajlobbi avatkozott be? Nem, a gond sajnos az energia tárolás. Nem véletlen, hogy vasúton már a villany mozdonyokkal találkozunk többségben. Itt nincs szükség az energia tárolásra olyan mértékben, mint a közúti járművekben. A kötött pályás közlekedésben az elektromos felső vezeték kiépítése a fent felsorolt okok miatt, igen gyorsan megtérül. Itt valamiért az olajlobbi sem működött elég jól ;) Közút hálózatunkat, kiterjedtsége miatt, viszont lehetetlen lenne ilyen szinten behálózni.   

Tárolnunk kell a villamos energiát, erre pedig az akkumulátor a megoldás. Itt kezdődnek a gondok. Egyszerűen nincs olyan akkumulátor technológia, amelyik megfelelne az elvárásoknak. Persze, itt jól működött az olajlobbi, megvették a szabadalmakat, megölték a tudósokat, gondolhatjuk. Szerintem viszont nem ez történt. A villamos energia hálózat kiépítése hamar végbement. Erőművekből kellett az áramot elosztani a fogyasztókhoz. A villamos energia tárolásának  tömeges igénye a hordozható elektronikai eszközök elterjedésével kezdődött a 80-as évek végén. Ha belegondolunk, hogy hová értünk el táskányi mobil aksiktól 30 év alatt, akkor igenis elismerhetjük az iparág parádés fejlődését. A gond az, hogy az akkumulátoroknak a belső égésű motorok üzemanyagával kell versenyezniük energia tárolás, súly, ár és tölthetőség főszempontjából.

Ma 60l gázolajjal egy modern diesel autó egyenletes tempóval könnyedén megtesz 1000-1200kmt. 60kg üzemanyag, amit 5 perc alatt újratöltünk. Nézzük, hogy teljesít az összehasonlításban az akkumulátor. Az akkumulátorok fajlagos kapacitását energiasűrűséggel jellemezhetjük. Ez megadja, hogy egy kg akku, hány MJ energiát tud tárolni. Ez Li-ion és Li polimer akkumulátoroknál kb 0,9 MJ, a diesel olaj égéshője viszont 43MJ. Érezhetjük a problémát, ugyanannyi energiához 50-szer annyi tömeget kell magunkkal vinni, ha jó indulatúan az elektromos autó hatásfokát a duplájának vesszük, bevetünk mindenféle légellenállás trükköt és hasonlót akkor is 20-25-szörös tömeget kell magunkkal cipelnünk. Érthető, hogy az elektromos autók, miért nem az 1000km-es hatótávot célozzák meg. Ha megnézzük a Tesla Model S 85 változatát 435 km hatótávot ígér 540 kg akku pakkal. Ez az 435 km néhány meggondolatlan gyorsítással vagy egyszerűen  hidegben is jelentősen rövidülhet. 60 l üzemanyag helyett 540 kg akkumulátort cipelünk magunkkal.  A villanymotorok miatt ez gyorsulásban nem észre vehető, de a menettulajdonságokat a 2,2 tonnás összsúly jelentősen rontja. A súly mellett a másik gond a nagy akku pakkal az ár. A Modell S esetében az ár épp az akku miatt éri el a konkurens luxus autó gyártók árszintjét. Ha diplomatikus akarok lenni akkor azt mondom, hogy ezt az árat az autó anyagminősége és kidolgozottsága nem indokolja. Amiben mégis nehezen jelent alternatívát  a német és japán prémium gyártókhoz képest az a 4. szempont az utántöltés. Az infrastruktúra hiánya egy gond, a másik, hogy a gyors töltés is órákban mérhető, illetve ez a fajta töltés nem tesz jól az aksinak.  

Csak az akkumulátor témáját súroltuk és mégis nagyon negatív kép kezd kirajzolódni. Miért terjednek mégis az elektromos autók?

Ez elektromos autó, többlet költségének megtérülése erősen kérdéses. Megtérülésről, csak olyan típusú ingázásnál beszélhetünk, ahol a napi megtett km a hatótáv alatt van, illetve van lehetőségünk tölteni otthon és esetleg a munkahelyen ahová ingázunk is. A megtérülés miatt, biztosan nem terjednek, ez ebből is látszik, hogy a sikereket nem ár érzékeny környezetben érik le. Van két gazdasági/marketing fogalom az " innovator" és "early adopter". Ők azok a csoportok, akik egy egy új technológiából először akarnak részesedni. Kinevetjük az új Iphone-ért sátrazó embereket. Ha belegondolunk amikor ez első gőz autók megjelentek ugyanilyen hülyén bámulhattak azokra akik vagyonokat adtak érte. A ló gyorsabb volt, istállók széna és víz volt mindenhol. Mégis voltak bolondok akik kényelmetlen megbízhatatlan tákolmányokon akartak vagyonokért döcögni.

A jelenlegi váltáshoz talán közelebb állnak az idők, mikor a gőz autókat váltották a benzinesek. Magam sosem vezettem gőz autót, így hinnem kell a világ egyik leghíresebb autó gyűjtőjének Jay Leno-nak Talán az egyetlen ember, aki napi használatban tart gőz autót. Ő azt nyilatkozta, hogy az utolsó gőz autók sokkal jobb, kiforrottabb gépek, mint az első benzinesek. Ha ehhez hozzá vesszük, hogy szén és víz volt mindenhol, ha máshol nem a vasútnál, benzin kutak viszont nem léteztek. Érthetetlen, hogyan tudott mégis elterjedni a benzines technika.

Ma ugyanezeket az időket éljük, köszönjük meg a Tesla és BMW i8 vásárló különc milliomosoknak, a Nissan Leaf vagy E-Golf tulaj hipsztereknek, hogy megfizetik helyettünk a technológia fejlődés árát. Én arra bátorítok mindenkit, akinek van pénze és érez valami vonzalmat a technológia iránt, hogy vegyen elektromos autót. Ne gazdasági, ne csak környezetvédelmi hanem érzelmi alapon is akár.

Az elmúlt 15-20 év autó termése engem is hidegen hagy, kifogom várni amíg elektromos autóval járhatok, és elfogom dobni az excell táblákat, mert ez másról szól. Részese lenni a világ változásának. Mellette persze hétvégente felcsatolom a mechanikus karórát és égetek egy kis gumit egy tisztességes nagy benzinessel, ami idősebb nálam.     

Amíg nem jön a folytatás ajánlom olvasni a Tervezett elavulás legendája sorozatot 1. rész 2. rész 3. rész  

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemmel

Facebookon várom a kommenteket, értelmes kérdésekre felvetésekre válaszolok is. Vasút, energetika, autók szóval számíthatok a szak trollokra, így ezeket most először figyelmen kívül fogom hagyni. A helyesírásom rossz, tudom. Ezt kár megírni, 27 éve hallgatom. Ha eltűnnek a hibák akkor feltörték a profilom. https://www.facebook.com/mernokiszem/ 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr8913276687

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mikro népi vaskohók országa leszünk 2017.11.21. 10:44:56

  Nano Porfúziós Reaktor világsiker, világszám. " Itt egy újabb ÖTLET a magyar gazdaság helyrehozására! " - Azaz Egely György megint kábít és átver. Ne dőljetek be neki! első verzió, ahol még nincs álcázva a népi mikro kohó .. amely számos díjat...

Trackback: Nano porfúziós bűvésztrükk 2017.11.21. 10:44:37

  Már 2 napja észrevettem a videókon, de csak ma egy új videó ( 2:15-től ) erősített meg benne, hogy itt a kohászati vegyi trükkön kívül van egy sima bűvésztrükk is a bemutatókban. Amolyan Uri Gelleres. Illetve több is van, de most csak a legfontosa...

Trackback: Gróf Spanyol Zoltán vízautója 2017.11.21. 10:43:49

Csurka Istvánnak régebben nem kellett a vízautó és most Orbán Viktornak a facebook oldalán ajánlgatják a hívei a szerintük szenzációs találmányt. Szinte már mániákus és ámokfutó gerilla marketinggel napokon keresztül számtalanszor feltéve, megismételve...