Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Tervezett elavulás legendája /1. rész/

2017. október 16. 22:44 - NMEszeme

Rettenetesen népszerű teória, miszerint manapság a műszaki termékeket úgy tervezik, hogy a garancia idő lejárta után rögtön tönkre menjenek. Az igazság ettől messze van, nincs ilyen motiváció egy fejlesztőben sem, de a piaci verseny eredményeként, mégis nagyon hasonló az eredmény. Nézzünk néhány példát, elsőre szándékosan nem a jármű iparból... 

gears-1236578_1920.jpg

Olyan szerencsém van, hogy a magyar ipar egykori ékkövénél volt az első teljes munkaidős mérnök állásom. A legnagyobb igazi "bezzeg régen minden jobb volt" márkánál az elpusztíthatatlan Energomat és Minimat automata mosógépek atyjánál a Hajdúsági iparműveknél. Mikor én odakerültem, már nem voltak gyártásban a legendás típusok, csak néhány ezer keverőtárcsás mosógép és centrifuga készült, persze jelentős egyéb termék portfólió mellett.  A gyár kapacitása, az elmondottak alapján, karcolta a csúcs években a 50000-70000 db automata mosógépet. Tehát ez az egy gyár a 10 milliós lakosság, kevesebb mint két millió háztartásának, teljesen igényét le tudta volna fedni 2 évtized alatt. Persze ennyi háztartásnak nem volt szüksége automata mosógépre. vagy épp pénze nem volt rá. Így a magyar piacot valóságban néhány év alatt teljesen ki tudta elégíteni. A szocialista államok külkereskedelméhez nem nagyon értek, de ott is szűkös lehetett a piac, mert egyszer csak nem lehetett Hajdu gépet eladni. Ott volt a nagy kihasználatlan kapacitás, ami ha áll, csak a veszteséget termeli. A gyárat ma már az autóipar viszi, kihasználva az óriási prés üzemi tapasztalatot és kapacitást.

Mit tehetett volna a Hajdu, hogy ne kerüljön ilyen nehéz helyzetbe a piac telítettsége miatt? Új fejlettebb modellt kellett volna piacra dobnia, amire az emberek lecserélik régi gépeiket. Az ottani szakembereket ismerve komolyan hiszek benne, hogy képesek is lettek volna rá.  Mégse gondolhatott erre senki, mert nem tudott sikeres utód modell megjelenni. A legendás modellek AEG liszensz alapján készültek, ez ma még Electrolux tulajdonban is jól csengő márkanév, de korábban a ma szinte egyedülálló, jó értelemben vett manufakturális jellegét és megbecsülését megőrző Mielle gépekkel volt versenyben. Lehetséges, hogy ez a megvásárolt "csúcstechnika" kényelmesítette el a céget, és ezért nem voltak képesek a váltásra. A Hajdu Energomat megtérülési számításai szemben egy új géppel itt olvasható a 3. posztban.

Ideális esetben 5 évente kellene újdonságot kidobniuk a piacra, ami cserére készteti korábbi vásárlóikat. Többé-kevésbé így is tesz minden sikeresebb cég.  Az intervallum változhat, a telefongyártók évente, a teherautó gyártók 12 évente újítanak. Igen ám, de ha tudjuk, hogy potenciális vásárlóink az üzleti tervünk alapján, maradva a példánál 5 évig tarják meg a termékünket, akkor miért csinálnánk olyat ami 20 évig bírja? Nem gyárthatunk ilyet, hiszen versenytársaink, olyan terméket fognak piacra dobni ami 5-7 évet bír csak, cserébe sokkal olcsóbb tudd lenni mint a miénk. Gyengébb minőségéből pedig az első tulajdonos, a mi vevőnk, semmit sem érez.  Így az olcsóbbat fogja megvenni, mi pedig a 20 évig gondtalanul működő termékünkkel csődbe megyünk. Ez az alapfolyamat ami gerjeszti bennünk azt az érzést, hogy direkt úgy tervezik a termékeket, hogy azok bizonyos idő után elromoljanak. Igazából a folyamat kicsit fordított, a termékeket úgy tervezik, hogy bizonyos időt biztosan kibírjanak. Mi Magyarországon rossz helyzetben vagyunk, hiszen a nagy piacokhoz képest jellemzően szűkösebbek a lehetőségeink, ezért ritkábban cseréljük a dolgainkat, illetve másodlagos piacról használtan jutunk hozzájuk, így végül nálunk megy tönkre. 

A világ persze nem fekete és fehér. Láttam én is túlzást a spórolásban. Kézi szerszámok területén az egyik legkomolyabb független teszt a német STIWA  Stiftung Warentest. Szinte mindent tesztelnek és a német piacon számít is, hogy megfelelt-e náluk a termék. A tesztek és a validációs mérnöki munka komolyságát jól mutatja, hogy az élettartam tesztek pár százalék különbséggel megismételhetőek. Egy kézi szárszámunk a megadott ciklusszám előtt rendre elhasalt egy fárasztó teszten, ami a többszöri csúcs teljesítményre járatást szimulálta. A hiba a belső súrlódó erőátviteli alkatrészek törése okozta. Egy különlegesen nagy teherbírású zsír használatával viszont, szinte végtelenségig futtathattuk a tesztet. Innen kezdődik az amihez senkinek sincs kedve, nézzük meg mennyivel csökkenthetjük a zsír mennyiséget, hogy még éppen megfeleljen a terméke a teszten, de ne fusson a végtelenségig.  Grammokról beszélünk és a végén néhány 10 euro cent spórolásról, amivel a teszt alatti élettartam a felére csökkent, de még biztonsággal teljesítette az elvárásokat. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ekkora terhelést szinte senkinél se kap a termék, de mégis én minden hasonló terméket egy alapos bő újra zsírozással indítanék vásárlás után. 

 A kenőanyag mennyiség máshol is nagy kérdés. Régebben bicikliztem. Egyszerűen nem értettem, hogy lehet a Cross motor első villák ára egálban a MTB villákkal. Persze a súly fontosabb MTB esetében ez némileg magyarázza az aránylag húzós árakat. A súly olyannyira fontos, hogy képesek kevesebb kenést használni a teleszkóp villákban ezzel az élettartamot kockáztatni, csak azért, hogy ezzel a katalógusban a legkönnyebbek lehessenek. Ezt a súly különbséget, leszámítva a vér profikat, senki se érzi meg. Ellenben ha idő előtt kopik el mondjuk a becsúszó szár, azt mindenki pénztárcája megérzi.

Folytatás következik.....

2. rész

3. rész

Olvasd el rövid bemutatkozásom és támogass patreonon, hogy podcast és video blog formában is megjelenhessen a blog:https://www.patreon.com/mernokszemmel

Ha van hasonló példád vagy kommentelni szeretnél kérlek tedd azt meg a facebook oldalamon, ha már ott vagy nyugodtan kövess, likeolj vagy ossz meg:  https://www.facebook.com/mernokiszem/

Hasonló posztok:

Orvosi kamara a tudomány ellen

Átmegy-e a műszakin egy életveszélyes autó?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr8812993786

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: VW TSI motor láncfeszítése a másik csalás? 2017.10.17. 11:08:15

A vád igaz, a vw főnöke elismerte. Nem tagadja a csalás vádját a VW vezetősége. Bocsánatot kértek. Mármint egy leleplezett csalásuk, a szennyezőanyag kibocsátás manipulálása miatt, ... de mi van a többivel? A VW-nek volt és van ezen kívül több szem...