Mérnök szemmel

Mi hülyeség és mi nem az , de ha mégis az akkor mit kezdjünk vele

Hogyan tesz csalóvá az NKH?

2017. október 12. 20:24 - NMEszeme

A Nemzeti Közlekedési Hatóság, melynek jelmondata nem kisebb vállalás mint, hogy "Ésszerűség, nemzeti érdek, jogszerűség", az a közigazgatási szerv, amely a teljesség igénye nélkül a járművek forgalomba helyezésével, műszaki ellenőrzésével, átalakítások vizsgáztatásával foglalkozik. Feladatuk fontos, hiszen ők védenek meg minket attól, hogy mindenféle veszélyes jármű okozzon balesetet közútjainkon. Aki olvasta a műszaki vizsgás bejegyzésemet, annak lehet képe arról, hogy ezt mennyire sikertelenül is teszik valójában. Mégis óriási vállalásba kezdtem, megpróbáltam egy Német TÜV minősítéssel rendelkező sport rugót szerelni az autómba....

 

motorsport6.jpg

Mi lehet ebben olyan bonyolult gondoltam. Nem elvetemült versenypályára alkalmas tuningról beszélünk. Egyszerűen a 32 éves autóm futóműve, nem felel már meg a mai igényeknek. Új állapotában is inkább kényelmesen hajózós lehetett, de valószínű az elmúlt évek még tovább lágyítottak az öreg rugókat. Felújíttattam szakműhelyben a gátlókat, legyártattam újra az összes szilentet, lengőkarok, stabrudak is kaptak korrózió védelmet és egy új porfestést. Rugót beszerezni viszont elég drága, a német prémium gyártóktól beszerezhetőek az eredeti minőségű alkatrészek, de elég borsos áron, ráadásul valószínűleg túl lágyak lennének. Az itthon kapható utángyártott alkatrészek minősége viszont nagyon ingadozó minőségű, ezért nem szívesen vásárolnék ilyet se.

Választásom végül a német nagymultu H&R cég 30 mm-es ültetésű rugószettjére esett. Az ő nevük elég ismert, sokáig a BMW sport futóműveiben gyári beszállítók voltak. Olyan régen vannak a piacon, hogy termékeikkel a veterán minősítés megszerzése se probléma tőlünk nyugatabbra. Az összes termékükhöz az adott autó típushoz tartozó típus bizonyítványt adnak, amit az egyik legmegbízhatóbb tanúsító intézettől a TÜV Reihlandtól szereznek be. Ez a cég ismerős lehet, liftek, csúszdaparkok, repterek és szinte bármi minősítéséről. Tehát a rugóm mellé egy 14 oldalas műszaki dokumentációt is kaptam, amivel Németországban bármely vizsgaállomáson beírták volna a rugóm a forgalmiba, mint engedélyezett átalakítás.

Nagy naivan felhívtam az NKH-t, hogy is megy ez hibátlan autó parkjáról ismert kis hazánkban. Nekik bizony magyar nyelvű típus engedély kell, és nem jó a német fordítása, Magyarországon elismert tanúsító intézetnek kell kiállítani. Az átalakítási engedély ára kb 15000 ft, miért is várnánk el, hogy valaki esetleg elboldogul egy német vagy angol műszaki dokumentációjával egy hatóságnál amelyik egyébként naponta ezzel foglalkozik. Érdekes módon már elég régen nincs mérnöki diploma középfokú nyelvvizsga nélkül, de az NKH műszaki állomásaira ez a modern úri hóbort még nem gyűrűzött be. Hiába van meg a mérnöki szakfordító vizsgája a fél évfolyamomnak, nem jó nekik a fordítás, ezért felhívtam a magyar TÜV kirendeltséget. Az NKH fölösleges bürokratikus szarakodásában biztos voltam, de a TÜV hozzáállása meglepett. Ők nettó 50000-70000 ft ért kiállítanak egy igazolást, hogy a rugó jó az én autómhoz, amit az NKH elfogad. Elég húzós ár egy 50000 ft os rugóhoz, de gondoltam, hogy sok rajongó márka társammal összedobjuk és meg leszünk védve a fölösleges rendőri baszogatástól.

Ezt ki is felejtettem, hogy bizony rendőri baszogatás az persze van. Nem értenek hozzá, de ha szemétkedni kell a leghülyébb droid is felismeri a színes alkatrészeket (a sport rugók jellemzően színesek a gyári fekete) és a nagy felniket. Veszegettek is el forgalmit mostanában ilyenért. Ez indukálta, a kíváncsiság mellett persze, azt is, hogy én megpróbálkoztam a hivatalos úttal.   

Tehát gondoltam, összedobjuk a pénzt, de ezt nem lehet, mert a TÜV 70000 ft-ért olyan igazolást állít ki. amivel a rugó csak az én alvázszámomhoz lesz használható. A német dokumentum persze egymaga lefedte az adott típus összes változatát. 

Összefoglalva: Szerettem volna magamnak egy tényleg jobb biztonságosabb futóművet. Körülbelül 400 000ft-ot költöttem a karbantartásra ebből a rugó 50 000ft volt. Ahhoz, hogy a német minősített prémium alkatrészt beszereljem kell egy átalakítási engedély (kb 15000ft) egy új vizsga (20000ft) TÜV engedély magyar hitelesítése (60000 ft) kétszer félnap szabadság, mert az NKH-nál a neppereknek van elsőbbsége. Semmi lehetőség arra, hogy legalább egy fordítással, vagy egy általános típusengedéllyel eloszthassuk a költséget. 

Ezt inkább nem kommentálom.

Feketére festettem a sport rugókat és FUCK THE SYSTEM 

 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mernokiszem.blog.hu/api/trackback/id/tr2512957875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.10.13. 15:51:27

Szerintem azért ez nem ilyen egyszerű.

Egyáltalán nem biztos, hogy a tuningalkatrészek beszerelésével a kocsi ugyanúgy viselkedik majd. Vannak pl Xenon izzók is amik TÜV engedéllyel bírnak mégsem kompatibilisek a kocsival. Ott gyakori hogy a TÜV-ön megbukik a kocsi olyan útóalgosan beépített izzókal, amelyek maguk EU szabvány szerint vannak megejelölve.

Én hasonló szivítós szorikat hallottam más országból is (igaz jópár éve), amikor be akarta regisztrálni az eredetileg német autót, raádásul ott komplett gyári tuning volt.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.13. 18:34:18

@Ződ2000: Ne keverd a TÜV típus engedélyt a sima CE jelöléssel. Jelen esetben ez a cég minden típushoz más rugót gyárt és minden rugójának egy adott típushoz van TÜV dokumentációja. Ez azt jelenti, hogy itt bizony beépítették és letesztelték a TÜV mérnökei a terméket. Ne gondoljuk, hogy az NKHnál ennél nagyobb szakértelem van. A xenon izzó azért nem beépíthető, mert minden xenonos autóhoz alapkövetelmény a lámpa mosó és a lámpa magasság állítás, amit nem tartalmaznak az olcsó készletek. Csak ezzel együtt tudna utólagos xenon levizsgázni. Az, hogy más országban is szarul mennek a dolgok pedig nem igazán kifogás számomra, mert van ahol jól mennek, vagy legyünk mi azok.

Pic 2017.10.13. 18:54:17

Ződ kolléga:

A CE és ROHS jelölést a gyártó rakja a termék csomagolására, de ez az ő felelőssége és senki sem ellenőrzi. A rendszer FELTÉTELEZI, hogy jogszabálykövető vagy és betartod a szabályokat.

Szóval a gyártó odabiggyeszti, aztán vagy megcsináltatta az EU teszteket vagy nem....

Tapasztalatom szerint az ázsiai gyártók, illetve az ő EU partnereik azaz az importőrök/gyártatók azaz az EU alkatrész beszállítók tesznek nagyívben a dologra, mert az eu-ban, (ÉRTSD tőlünk nyugatra) MÉG MINDIG abban a hiszemben élnek, hogy azok az állampolgárok akik vállalkoznak, azok a 400 éve polgáriasodott, viselkedési normákat betartó, szabálykövető szocializálódott honos emberkék leszármazottai és véletlenül sem trükköző kelet-európaiak, lengyelek, magyarok, oroszok, románok bolgárok, stb, DE NEM is törökök, kínaiak ÉS FŐLEG NEM arabok, afrikaiak........ PEDIG DE.

Innentől kezdve a hatóság feltételezi, hogy te betartod a szabályokat és szökőévente ellenőriznek 1-1- céget. Persze ilyenkor is a multikat, akik hivatalból betartják a szabályokat, egyrészt mert van pénzük rá, másrészt mert nem vállalják be a blamát.

Magyarán szólva a CE és a ROHS szart sem ér, csak akkor ha bekéred az EU CONFORMITY dokumentációt, DE nem az egyoldalas oklevelet, hanem a conformity teszteket! Azokat ugyanis a TÜV és társai csinálják és nem lehet hamisítani.

Na itt érkeztünk el a TÜV dologhoz.

Szóval LEHET trükközni a TÜV papírokkal is... egyszer. Aztán úgy pofán csapnak, hogy csak nézel. Feketelistára kerülsz, nem állnak veled szóba, plusz rád száll a hatóság és onnantól kezdve tényleg kéri a papírokat rendszeresen, neked meg muszáj lenne megcsináltatni a pappert, de nem állnak veled szóba, de a ha mégis, akkor van egy kisebb, úgy 3-4-5x árszorzó. :))

Éz ezek a tesztek alapból drágák, mert a jól fizetett német mérnökökhöz számolják az óradíjakat, még akkor is ha a kicsit csóróbb, magyar mérnök csinálja meg azt.

A TÜV és társai jelöléseivel tehát nehéz visszaélni, mert visszanyal a fagyi. Tehát ha valamin ott látod a jelet az nagyon nagy valószínűséggel okés.

Dan da Man 2017.10.13. 23:20:05

Ha egyetlen csepp eszük lenne, akkor legalizálnák a tuningot és megadóztatnák. (Plusz nyilván szabályoznák a körülményeket.)

Mindenki szeret nyugodtan aludni, és senki sem akar meghalni. Aki rendes tuningot csináltat, az kifizetné a megváltást, és boldog lenne. Aki sufniztat, az meg továbbra is sufniztatna. Szóval a helyzet rosszabb biztos nem lenne, csak bekerülne párszázmillió az államkasszába.

De azért szeretnék egyszer már egy kibaszott kimutatást/statisztikát látni, hogy hány balesetet okozott "tuning", hogy ennyire irtani kell tűzzel-vassal.

Nekem már mindegy, mert én civilizált vidéken lakom. Csak sajnálom a szülőhazám lakóit...

Singerkém 2017.10.14. 06:03:48

"Rugót beszerezni viszont elég drága, a német prémium gyártóktól beszerezhetőek az eredeti minőségű alkatrészek, de elég borsos áron, ráadásul valószínűleg túl lágyak lennének. "

Miért lennének túl lágyak? A gyári alkatrészeket nem véletlenül tervezték olyanra, amilyenek. Mérnöki szemmel ezt tudnod kellene. Az igazság az, hogy tuningolni szeretnél, nem tudom miért nem lehet ezt bevallani....

"Laposabb" autót akarsz, mert azt gondolod, hogy azzal majd jobban kapkodod a kanyarokat. Van egy rossz hírem: nem fogod jobban kapkodni a magyar utakon, legfeljebb akkor, ha kimész vele a Ring tükörsima aszfaltjára.

Tapasztalatból tudom, hogy a gyári rugós autóval a hepehupás magyar utakon gyorsabban lehet kanyarodni, mint az ültetett verziókkal, mivel a keményebb futómű egyszerűen elpattog, míg a lágy "felveszi" az úthibákat és pattogás helyett a gumi az aszfalton marad.

Nem véletlenül nem engedik az ilyesmit hivatalosan beszerelni.

EddieCivic5g 2017.10.14. 06:52:34

@Singerkém: " A gyári alkatrészeket nem véletlenül tervezték olyanra, amilyenek. " Nem "véletlenül", hanem azért, mert úgy döntöttek, hogy "olyan" lesz. Szerinted miért van az, hogy ugyanannak a modellnek a gyárilag sportosabb verziója mindig alacsonyabb, és keményebb futóművet kap?

Ha úgy elpattogott alattad a gép, akkor gondolom, valami porig ültetett, betonkemény futóműves autót próbáltál. Van ám olyan is, ami keményebb, és alacsonyabb a gyári futóműnél, de még nem pattog el.

"Nem véletlenül nem engedik az ilyesmit hivatalosan beszerelni."
Szintén bullshit, be lehet szerelni hivatalosan is, erről szól a poszt is. A téma az, hogy miért ilyen rohadt drága és körülményes az engedélyezés, amikor a magyar hatóság csak papírokat tologat, bármi érdemi vizsgálat nélkül.

FredPiszkos 2017.10.14. 07:24:55

Teljesen igazad van. A magyar bürokrácia minden szabályát betartanánk ma a gazdasági növekedés mínuszban lenne. Jelenleg a munkám abból áll, hogy tudok papírokat megfeleltetni a magyar bürokráciának. Persze mindent eleketronikusan kell feltölteni, beküldeni. Igy már beszereztem egy pdf szerkeztőt, így nincs akadálya annak, hogy minden úgy nézen ki, ahogy a bürokraták szeretnék.
Hajrá szép új világ!

FredPiszkos 2017.10.14. 07:28:18

Van egy ismerősöm - 20 éve vezett és tunningolja az autóit. Jogosítvány és bármiféle papírok nélkül.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.14. 09:07:18

@Singerkém:

1. Azért puha a gyári rugó, mert 1982ben mások voltak az igények. 14es kerekeken gurultak 165/85ös gumikon az autók. Akkoriban ez volt a divat. Az autók tervezését nem a józan ész hanem a piaci igények vezetik, 7 éve vagyok fejlesztés vezető pont a világ két legnagyobb autóipari beszállítójánál, azt hiszem meg tudom ezt ítélni.

2. Nem laposabb autót akarok, hanem feszesebb futóművet. A pattogást nem a rugó meg az öltetés okozza, hanem főleg a lengés csillapítók. Ehhez lettek a gátlók keményítve és ehhez keresek jelenleg vastagabb stabilizátor rudakat is. A jelenlegi setup direkt nem túl kemény, nagyon jó kompromisszum a magyar utakra. Próbáltam korábban 65/40 es KAW rugót és 255/40 r17 es gumit, ami pl már tényleg nem való itthonra. Bár annak a rugónak szintén van TÜV engedélye. Ahhoz, hogy én mit szeretek az autómba nem sok közöd van. Ha egy minősítő intézet a tesztjei alapján kimondja, hogy biztonságos az átalakítás akkor a te nagyon mély tudományos alapokon nyugvó személyes tapasztalatod, sajnos nem győz meg. Szeretnék látni egyszer egy balesetet ahol a túl kemény sport futómű miatt elpattanó autó csúszik ki.

Ha beülsz egy új AMG futóműves Mercibe vagy M futőműves BMWbe, ezeket ma a divat szerint használhatatlan malomkerekekkel szerelik kőkemény rugózással, rettenetes velük itthon közlekedni. Ez mindig inkább felhasználói igény kérdése volt nem pedig a józan mérnöki döntéseké.

Singerkém 2017.10.14. 19:03:05

@NMEszeme: "Szeretnék látni egyszer egy balesetet ahol a túl kemény sport futómű miatt elpattanó autó csúszik ki. "

Én már láttam testközelből. Nem én vezettem, de benne ültem. Nekem ennyi elég volt belőle.

" Ahhoz, hogy én mit szeretek az autómba nem sok közöd van."

Ahhoz viszont van, hogyha a közúton elszállsz vele, én meg éppen szembe jövök a gyerekeimmel az autóban.

"Ha beülsz egy új AMG futóműves Mercibe vagy M futőműves BMWbe, ezeket ma a divat szerint használhatatlan malomkerekekkel szerelik kőkemény rugózással, rettenetes velük itthon közlekedni. "

Mivel gyakorlatilag autópályára és versenypályára valók. Az más kérdés, hogy ilyen autókat nem is szabadna odaadni olyanoknak közúti közlekedésre, akiknek pénze van, de esze nincs. Lásd M. Richárdot, aki kinyírt két embert nyáron az AMG Mercedes-ével.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.14. 21:01:17

@Singerkém: Akkor még egyszer a műszaki analfabéták kedvéért, "elpattanni' a szar gátlók miatt lehet. Ezért van, hogy az igazán komoly sport rugókat csak hozzájuk keményített rövidített gátlóval lehet beszerelni. Az én esetemben, a TÜV semmilyen módosítást nem ír elő az autón.

Jó autóval is lehet lassan menni és szarral is gyorsan. Nem attól fognak a gyerekeid meghalni, hogy én a feszesebb futóművet kedvelem. Ennél demagógabb elbaszottabb érvelést keresve se találhattál volna. Nézzük már meg, hogy hány 30 pluszos mérnök öl embert a 30+ éves hobbiautójával.......

A lenti példád pedig főleg baromság, mert 140el városban bekokózba hajtani annak aztán semmi köze az autóhoz meg a futóműhöz.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.14. 21:03:57

@Singerkém: Ha velemihez nem értesz, miért érzed, hogy kommentelned kell? Főleg műszaki témában, ez különösen fájdalmas.

Singerkém 2017.10.15. 06:32:20

@NMEszeme:

///Akkor még egyszer a műszaki analfabéták kedvéért, "elpattanni' a szar gátlók miatt lehet. ///

Ha már műszaki analfabétizmusról beszélsz... a gátló ugyebár az út által a futóműre mért ütéseket hivatott tompítani a rugóval összedolgozva, pontosabban a rugó torzulást követő "visszarúgását" hivatott csillapítani. Minél puhább, annál nagyobb egyenetlenségeket képes "felvenni" és a visszarúgást csillapítani. Ha keményebb, akkor kisebbeket. Nézz meg nyugodtan versenypályás autókat, amik szépen elemelkednek a pár cm-es kerékvetőkön, ha nem megfelelő szögben ér rájuk az autó. A te érvelésed alapján például a WTCC-ben szar gátlókat használnak, mert bizony ezek az autók is "elpattognak".

///Jó autóval is lehet lassan menni és szarral is gyorsan. Nem attól fognak a gyerekeid meghalni, hogy én a feszesebb futóművet kedvelem.///

Aki tuningol, az rendszerint úgy is vezet és többnyire nem a versenypályán, mert arra már nem maradt pénze. Ha te kivétel vagy ez alól, akkor rendben. Csak hát őszintén szólva nem ez a tapasztalatom.

///Nézzük már meg, hogy hány 30 pluszos mérnök öl embert a 30+ éves hobbiautójával....... ///

Miért nem olyan statisztikát keresel, hogy hány 30 pluszos mérnök öl embert a 30+ éves autójával, akit Bélának hívnak, Szegeden él, nincs gyermeke és 3 nyelven beszél, ami közül az egyik a szuahéli? :-) Ha elég sok "keresési feltételt" állítasz össze egy keresésbe, akkor biztos, hogy nulla számú találatod lesz.

///A lenti példád pedig főleg baromság, mert 140el városban bekokózba hajtani annak aztán semmi köze az autóhoz meg a futóműhöz. ///

Tudtommal nem volt bekokózva, mint utóbb kiderült. Ennyit a demagógiáról.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.15. 08:41:06

@Singerkém: Még mindig nem értem miért akarod te józan paraszt ésszel az alkatrészek nevéből kitalálni, hogy hogyan működik egy futómű. A gátló vagy ahogy talán kevésbé zavar össze a neve a lengés csillapító, a rugó összenyomásának és kitágulásának a sebességét határozza meg. Pont a visszaút csillapítás felel érte, hogy egy autó miután a rugó összenyomódott, ne tudjon elpattanni az útról. Miért gondolod, hogy neked kell ezeket kitalálnod? Mikor mérnökök és minősítő intézetek már döntöttek róla? A verseny autók nem pattognak el, ha el is emelkedik a kerekük kerékvetőn akkor is beton keményen az úton maradnak, bár őket aztán semmi értelme utcai autókhoz hasonlítani.

Aki tuningol áltlaában úgy vezet. Érdekes általában a balesetek kopott gumis gyökerek, meg száguldozó nekem bejött az élet X5 tulajok és persze részegek miatt vannak. Ez a csúcs demagógia, hogy aki tuningol az gyorsan hajt tehát embert öl.

140nel hajott a Dózsa György Váci kereszteződésben, gondolom akkor ez az autó hibája. Egy gyári astraval semmi gond nem lett volna.

A vitát nagyon szivesen folytatom, ha a minimális tárgyi tudást felmutatod a futóművekről, tehát mondjuk név alapján mi mire való stb..,de amíg neked a gátló ütéseket tompít addig sok értelmét nem érzem ennek a beszélgetésnek.

Singerkém 2017.10.15. 14:00:10

@NMEszeme: "A vitát nagyon szivesen folytatom, ha a minimális tárgyi tudást felmutatod a futóművekről, tehát mondjuk név alapján mi mire való stb..,de amíg neked a gátló ütéseket tompít addig sok értelmét nem érzem ennek a beszélgetésnek. "

Ügyesen forgatod ki a szavaim. Ezt írtam: "a rugóval összedolgozva". Nem azt, amit te akarsz a számba adni.

"Érdekes általában a balesetek kopott gumis gyökerek, meg száguldozó nekem bejött az élet X5 tulajok és persze részegek miatt vannak. Ez a csúcs demagógia, hogy aki tuningol az gyorsan hajt tehát embert öl. "

Jó... szóval neked is vannak ezek szerint prekoncepcióid. Aki X5-tel hömbölög, az okoz karambolt, nem pedig aki tuningol. Mennyivel vagy akkor kevésbé demagóg, mint én?

"A verseny autók nem pattognak el"

Ja..... ez sem pattant el itt, ugye? Betonkeményen az úton maradt.

Lásd a linket:
www.google.hu/search?dcr=0&tbm=isch&sa=1&q=formula+1+airborne+curb&oq=formula+1+airborne+curb&gs_l=psy-ab.3...32845.33860.0.34697.5.5.0.0.0.0.111.477.3j2.5.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.9NLLpSoxJ8g#imgrc=ClsFHITD9xN9lM:

kovizozo 2017.10.15. 14:01:44

Üdv,

jó téma. Magam is hasonló cipőben járnék. Adott 2003-as Volvo S40-em, kategóriájának egyik legrosszabb futóműjével. Tervezgetem egy ideje az általad is preferált gyártó ültető rugószettjének megvásárlását 30-30 mm-es ültetéssel. A lengéscsillapítók már megvannak, de elbizonytalanított az ügymenet.

A pofátlanság teteje, hogy a magyar TÜV egy kimondottan típusra szánt alkatrészt kizárólag adott alvázszámú járműhöz rendel hozzá. Mintha asszisztálna az NKH-nak ahhoz, hogy nehezítsék a dolgot itthon.

Úgy emlékszem a totalcaron olvastam arról, hogy az EU tagság miatt egy hiteles fordítás elég lenne a német TÜV papírról, hiszen kötelességük elfogadni egy EU intézmény/intézet által kiadott engedélyt.

Erről hallottál valamit?

kovizozo 2017.10.15. 14:05:05

@Singerkém:

Te figyelj már! Az elpattogást az út egyenetlenségeire vetítsd már ki, ne versenypálya kerékvetőkre. Ez olyan mintha itthon a szabványoknak nem megfelelő "fekvőrendőrön" robognál át nagy sebességgel.

Singerkém 2017.10.15. 15:27:01

@kovizozo: ja mert a kerékvető az nem egyenetlenség? :-) A kerékvető még sokkal kellemesebb egyenetlenség, mint amilyennel a közúton találkozhatsz.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2017.10.16. 10:29:18

@Singerkém: Kicsit beledumálnék...
Féloff ugyan, de tanulságos.
Én nem tuningolgatom az autóimat, felesleges. Az egyik gyárilag az, a másik meg igásló, vagyis felesleges bántani.
Viszont 20évig motoroutam nagy teljesítményű sportmotorokkal.
Ezek többségén a tulajdonos által állítható a rugóelőfeszítés, a húzó- és nyomófokozati csillapítás, a futómű magasság hátul és a kormánymagasság.
Bizonyos fórumról elő lehet bányászni a különféle útviszonyokhoz illő beállításokat, az optimális tapadás és a kényelmi szempont figyelembe vételével.
El fogod sírni magad: bizony, a versenypálya beállításokkal sokkal kezesebbek lettek a motorok, sokkal stabilabbak voltak minden körülmények közt.
Hátulütője az volt, hogy a rossz minőségű (értsd: 4 számjegyű) utakon kényelmetlenül rázkódott.

Singerkém 2017.10.16. 16:40:58

@Lacusch69(Sch.Lacika): Már miért sírnám el magam?
Éppen arról beszéltem, hogy a sportos futómű jó minőségű aszfalton (versenypálya, autópálya) lesz jobb. Csakhogy a magyar utak többsége nem ilyen.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.16. 20:08:40

@Singerkém:
A poszt arról szól, hogy nagyon körülményes a letesztelt bevizsgált alkatrész beépítése, és nem a szigorú magyar műszaki vizsgálat, hanem a szokásos bürokratikus szenvedés, és a döntéshozók hozzá nem értése miatt. Tehát csak neked még egyszer, a milyen futómű való a magyar utakra kérdés, nem témája a posztnak. Ha az is lenne te akkor se szólj hozzá, mert egyszerűen hülye vagy hozzá, amin nem változtat az se, hogy valami haveroddal megcsúsztál a tyúkszaron a vágott rugós zsigulival egyszer.

Singerkém 2017.10.16. 22:16:19

@NMEszeme: na kibújt a szög a zsákból! Igazi hülyegyerek boyracerek írnak így... :-)

Csak azt remélem, hogy nem leszek a közelben, mikor felfordulsz a tuningolt 30 éves rozsdaboglyáddal! Te, "fejlesztő mérnök"!

Tudod Te azt jól! 2017.10.16. 23:29:07

Most vesztettél egy olvasót. Kikapcsolni a commentet, és a f@szbúkra kényszeríteni az okvasót: kényelmes, de esetemben kontraproduktiv tett volt.
Pedig tudtam volna a tervezett élettartamról egy zseniális megoldást mutatni neked. De nem a f@szbúkon. Így jártunk.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.17. 17:50:33

@Tudod Te azt jól!: Sajnálom, mint látod alig egy hónapja írok blogot, így próbálkozom , az útkeresés időszaka van nálam. Az utolsó poszt komment tiltásának több oka van.

Mindenképpen azt szeretném, hogy egy helyen menjen a kommentelés, ne kelljen két helyen ugyanazt megvitatni.

Lassan 100000 lapletöltés után is 20 alatti feliratkozóm van itt a blog.hu rendszerében, így sose lesz stabil olvasói bázisom. Persze remélem ennél azért többen mentik el maguknak könyvjelzőbe és így tovább.

A stabil olvasói bázist és a legjobb terjesztési felületet a facebook jelenti, pont ezt a bejegyzést próbáltam meg kicsit ott promótálni és elég olvasott lett, még index megjelenés nélkül is.
Nem jó azt lesni, hogy kikerül-e indexre amit írok vagy nem, és 10000 embert ér el vagy 500at.
A facebook komment rendszere jobban is tetszik, illetve az ittani névtelenség a trollkodásra is nagyobb teret ad.

Egyébként igazad van, ez egy trükk arra, hogy aki kommentelni akar az mindenképp likeolja a FB oldalam is. Az lenne az ideális, ha vhogy a blog.hu összefűzze a kettőt, de ezt nem igazán sikerült megoldanom.

¿Qué tapas hay? 2017.10.23. 15:36:04

Mindig csodáltam és elismertem azokat, akik a magyar államigazgatás jelenlegi káoszában képesek ilyen szintű jogkövetési szándékot mutatni. Mindazonáltal, ha már az ember önsorsrontás szintjéig szeretne jogkövető lenni, érdemes körülnézni, hogy mibe is akar beleugrani.

1) NKH: hát ilyen már nincsen, ezt a szervezetet a 378/2016 (XII.2.) korm. r. megszüntette. Hatásköreit és feladatait pedig (a 382/2016 (XII.2.) korm. r.) pedig szétszórta az államigazgatás megmaradó hivatali struktúráján belül.
2) Az első félreértés ebből adódik, mert ha csak egy, meghatározott szgk-ra szükséges az átalakítási engedély, azt megyei szinten a megyei kormányhivatal megyeszékhelyi járási hivatalánál kell kérvényezni elsőfokon. Ha ugyanazt a minősítésre kötelezett alkatrészt több autóba is be akarják építeni, akkor az arra szóló jóváhagyás kiadására a NFM közútijárm-hatósági főosztály műszaki engedélyezési osztálya az illetékes.
3) TÜV-minősítés: az hogy valami (termék, szolgáltatás, vállalat, irányítási rendszer stb.) TÜV-minősítéssel rendelkezik, az nem azt jelenti, hogy az a valami JÓ, hanem azt, hogy az a valami MEGFELEL valamilyen szabvány/jogszabály által meghatározott követelményeknek és az adott TÜV-csoport valamelyik, az adott vizsgálatra akkreditált/kijelölt/bejelentett cége, saját eljárása szerint tanúsítja. Hogy ezt a megfelelőséget adott esetben bármely hatóság elfogadja, ez a tanúsítás még nem elégséges feltétel. Szükséges még az, hogy az adott hatóság a tanúsítás alapját képező szabványt/jogszabályt a termék megfelelősége szempontjából relevánsnak ismerje el, illetve, hogy a tanúsítóhely a hatóság illetékességi területére szóló akkreditációval/kijelöléssel/bejelentéssel rendelkezzék.

Távolról sem akarnám azt a látszatot kelteni, hogy a jelenlegi hazai rendszer szerintem jó, sőt, huszonéves tapasztalatom alapján eddig ez a legrosszabb, amivel kénytelen voltam együttélni. Ráadásul, az államigazgatási reform okozta káoszt a hatóságok információs rendszere sem tudta/akarta követni, így az interneten több a félrevezető mint a hasznos információ. Vannak esetek, amikor érdemesebb a járművet átregisztrálni másik EU-tagországba, ott elvégezni az átalakítást, majd az átalakított járművet visszahozni.

NMEszeme · mernokiszem.blog.hu 2017.10.24. 21:25:26

@¿Qué tapas hay?:
Köszönöm jogos kiegészítések. A terjedelem és az olvashatóság igényel némi rövidítést és egyszerűsítést. Az NKH feladatainak jogi utódlását nem sok kedvem volt feltárni, lehet nem is tudnám. Azonban a megyei kirendeltségeken eddig is intézhetőek voltak az egyedi átalakításokkal kapcsolatos ügyek. Szerintem ez nem változott. Innen jön egy probléma, hogy teljesen más a gyakorlat telephelyenként így a zavaros jogi környezetben mást is várnak el.

A TÜV minősítésről: Igen a német TÜV a Németországi szabályoknak való megfelelést tanusítja. Viszont a magyar TÜV ez alapján a dokumentáció alapján kiállít egy papírt, minden további vizsgálat nélkül. Ez számomra azt jelenti, hogy a német szabályozás szigorúbb vagy legalábbis teljességgel lefedi a magyar előírásokat. Ha nem így lenne akkor a magyar Tüv nem tudna kizárólag ez alapján kiállítani egy magyar tanúsítványt. A fő gondom ezzel az, hogy ezt az értelmezést igazán megtehetné a hatóság is az angol/német dokumentum alapján. Ha ezt nem teszi meg akkor a magyar Tüv kirendeltség állíthatna ki egy papírt ami alapján az összes az eredeti dokumentumban érintett autóra érvényes igazolást ad ki(itt egy típus több motor vagy karosszéria változatára gondolok) . Így én és a márka társaim eloszthatnánk a költségeit legalább ennek az egy tételnek. Persze átalakítási engedélyhez a kérelmet és az illetéket így is külön külön kellene fizetnünk.

Elég kevesen olvassák itt a régi cikkek kommentjeit ha gondolod gyere át a facebook oldalamra:
www.facebook.com/mernokiszem/