A műszaki vizsgán sokat lehetne vitázni. Sokaknak csak fölösleges stressz, rohangálás és kiadás, így biztosan eltörölnék ha tehetnék. A járművek kétévenkénti műszaki vizsgájának elméleti célja a közlekedők védelme a nem megfelelően karbantartott autók okozta baleseti kockázattól. Beláthatjuk, hogy a vizsga nélkül az utca kép hamar a Mad Max 2 képi világával vegyülne. A szomorú inkább az, hogy magasztos céljából mit is valósít meg a műszaki vizsga ma minden autós által jól ismert intézménye. Egy személyes tapasztalat a kép után:
Az elmúlt 6 évben annak ellenére, hogy rengeteg céges bérautót használtam 1 naptól akár fél évig, 6 saját autót is vizsgáztattam. 5 éves diesel céges flottából vásárolt kombitól a 10 éves egy gazdás kisautón és a 25 éves találkozóra járó cabrión át egészen a pályanapokhoz alakított 30 év plusszos nagy benzinzabálóig. El lehet képzelni, milyen a 30 éves itt ott rozsdával küzdő, gyári alkatrészek hiánya miatt gyakran tuning, vagy újabb modellek alkatrészeivel szerelt autót vizsgáztatni.
Mégse ez vette el a kedvem az egésztől. A legutóbbi alany a 100000km-t futott, első gazdás, utóbbi években kutyát hurcolászni használt Suzuki Alto. Vizsga előtt kapott egy szép szett, de használt gumit. A rajta lévő 7 éves téli nagyon csúnyán félre volt kopva, ami futómű geometria hibára engedett következtetni. Vizsga után eladni terveztem az autót, de vagyok olyan hülye, hogy csak teljesen rendbe rakva adom tovább, így a szerelőhöz is be voltam jelentkezve átvizsgálásra. Valahogy úgy jött ki, hogy a vizsga mégis hamarabb következett. Az autó megfelelt egy szabályos műszaki vizsgán. Egy éve ugyanoda hordom a kocsikat, és általában a vizsga soron beszélgetve várom meg az eredményt. Most is láttam, hogy képernyőn megjelenő értékek mindenhol a zöld mezőben vannak. Nem akarom játszani az álszentet, sok sumákolást láttam már, persze mind elévült ;) ,de ilyenről itt szó sem volt. Én éreztem a futóműben valami kis kopogást, de ez nem befolyásolta sem a rázó, sem fék tesztet. A vizsga után úgy alakult, hogy pár hónapig nem kellett használni az autót, a XI. kerületben rakosgattuk parkolóból parkolóba. Míg végül családon belül lett rá jelentkező, így elvittem a szerelőmhöz, mert mint mondtam, vezérlés olaj szűrő cserével, plusz a kopogás megszüntetésével együtt voltam csak hajlandó eladni. Útközben feltűnt, a már ismert kopogás mellett, némi bizonytalan holtjáték, nyúlósság a kormányzásban. Elmondtam, ezt a szerelőnek majd otthagytam az autót. Másnap ezt a képet kaptam:
Nem ragoznám túl a dolog műszaki részét. A képen az első lengés csillapító látható. Ha az a szétrohadt repedés végigér, az autó kormányozhatatlannál válik. Ami elég ijesztő, mert egy Alto nem sok esélyt hagy ütközésnél. Hozzá kell tenni, egy 12 éves rozsdamentes autónál nagyon furcsa, hogy egy ennyire kritikus alkatrész így nézzen ki. (35 éves csapatós BMWn sem láttam hasonlót.) Rákeresve a hibára a Suzuki Swifteknél volt gyári visszahívás 2004-2005ös modelleknél a gátlók beszállítójának hibája miatt, ami szintén ezt okozta. Az Alto esetében ilyen visszahívás nem történt.
Nem hibáztatom a vizsgáztatót. Egy járművekhez értő, alapos ember aki szemem előtt ment végig a vizsga lépésein. Az autó alja rozsda mentes, teljesen érthető, hogy 10ből 1-szer nem vesz észre egy ilyen hibát. Az egész vizsgáztatás rendszerét hibáztatom.
Én egy igazi súlyos autóbuzi vagyok, aki ráadásul kormánymű tervezéssel is foglalkozott már, és bár éreztem, hogy baj van nem gyanakodtam ekkora hibára. Egy laikusnak esélye sincs észre venni a veszélyt. A Suzuki jó értelembe vett igénytelensége miatt, évekig el van komoly szerviz nélkül. Persze lehet mondani, hogy akkor is el kellene hordani, de az igazság az, hogy ezt a kategóriát az veszi főleg használtan aki nem akar szervizbe járogatni. Ezzel az autóval egy kedves magyar tanárnő addig járt volna, míg ki nem fordul alóla a kerék, és bele nem száll a szembe jövőbe.
Minek az egész vizsga, ha egy ilyen életveszélyes hiba nem bukik ki?
10 milliós technika kell egy vizsga állomásra., de egy métert se megy a vizsgáztató az autóval. Egy kis szlalomozás közben egy jó kezű vizsgabiztos, vagy megérzi a hibát, vagy ott helyben zárt pályán töri ki a kereket. Ezer ilyen hiba lehetőség van, a nedvességet felvett öreg fékfolyadéktól, az elöregedett repedezett benzin csövekig ami megölhet, mégis széndioxidot méregetünk a vizsgán, egy országban ahol az autók átlag életkora 13 év. Ebbe a formába ez is csak egy felesleges pénz beszedés, bőr lehúzás az autósokról.